Kylmää kyytiä
Kolumni 31.7. Keskikesän Grand Prix -kisoissa on totuttu kesäkeleihin. Nyt kolmessa kisassa peräkkäin on koettu kylmää kyytiä.
Silverstonessa oli viluinen viikonloppu, vaikka starttihetkellä vaihtelevassa kelissä mittarissa oli 20 astetta. Nürburgringillä oli koleaa ja 13 astetta. Hungaroringillä oli kosteaa ja 17 astetta.
Erilaiset säät ovat vielä yksi muuttuva tekijä lisää myllertämään tämän vuoden kilpa-ajamista. Liikkuva takasiipi ja energiakierrättäjä KERS ovat tuoneet oman värinsä, mutta eniten kilpailun aikana kilpailukykyä on pompotuttanut nopeasti kuluvat renkaat.
Keli puolestaan on vaikuttanut suoraan kärkitiimien voimasuhteisiin. Ferrarilla toivotaan oikein lämmintä, McLarenilla kylmää tai puolikosteaa, kun Red Bullille parhaiten toimisivat ihan normaaliolot.
Vaikka maailmanmestari Sebastian Vettel on ajautunut viime kisoissa tappiokierteeseen, hän suoritusvarmuutensa riittää kuitenkin takaamaan tukevat asemat MM-kärjessä. Kun Vettel ei voita, ykköseksi tuntuu kapuavan aina eri kuski. Näin ajamalla maaliin saksalaistähti vaalii muhkeaa johtoaan, joka nytkin kasvoi kahdeksalla pisteellä.
Hungaroring on Jenson Buttonille varsinainen aarreaitta. Vuoden 2006 edellisessä sadekisassa Unkarissa brittikuski saavutti uransa ensimmäisen GP-voiton. Se oli silloin Hondalla ajaneen brittikuskin 113. Grand Prix. Nyt vetinen sunnuntai kruunasi Buttonin 200. GP-kisajuhlan.
Button pisti ympyrän umpeen myös eri voittajien vuorottelussa. Neljässä eri kisassa oli neljä eri voittajaa. Button voitti Kanadassa ja teki sen nyt taas neljä kisaa myöhemmin. Voittajan MM-taiston kannalta tilanne on paljon huonompi kuin Kanadan täysosuman jälkeen.
Kun kesäkuussa Button oli MM-kakkosena 60 pistettä Vettelin perässä, niin nyt hän on viidentenä sata pistettä jääneenä.
Vettel pääsee lomalle vetämään henkeä 85 pisteen johtoasemassa lähimpään haastajaansa eli tallikaveriinsa Mark Webberiin.
Red Bullin ylivoima on mennyttä, mutta luotettavuus on edelleen huipussaan. Molemmat kuljettajat ovat ajaneet kauden kaikki 671 kisakierrosta maaliin asti.
Suomalaisittainkin tälle formulatauolle tuli huomattavasti lisää kutkuttavuutta, kun GP3-taikuri Valtteri Bottas yhtäkkiä onkin vahvin ehdokas voittamaan luokan mestaruuden.
Turun Sanomat
HEIKKI KULTA