Aaltonen tunnustaa taktisen pelin tärkeyden
Taktikointi oli pinnalla viikonloppuna Suomen MM-rallissa. Loppupeleissä kävi kuitenkin niin, että taktikoinnin kohde korjasi potin. Sebastien Loebillä ei ollut kärjessä mahdollisuutta taktiseen peliin – perjantain tahallista aikasakkoa lukuunottamatta – mutta eipä ollut väliksikään.
Loeb nauroi viimeksi ja sananlaskuhan tietää, että parhaiten nauraa se, joka viimeksi nauraa.
Jyväskylään paluun tehneellä Minillä ei taktikoitu. Legendaarisen merkin suomalaislähettiläs Rauno Aaltonen saikin keskittyä Dani Sordon ja Chris Meeken osuusaikojen vertailuun kärkiautoihin verrattuna.
Toki tämä ensimmäinen lentävä suomalainen tuntee ralliautoiluun liittyvän taktikointiriesankin erittäin omakohtaisesti.
– Onhan se tavallaan urheilun periaatteita vastaan sille kuljettajalle, joka joutuu taipumaan tallijohdon tahtoon ja ajamaan joko sitten hiljaa tai kuten nyt, että toinen saa perässä hiljentää omien asemiensa parantamiseksi.
– Meidän katsojien täytyy vaan valitettavasti hyväksyä, että ralli on kaupallinen laji ja tehtaalle on huomattava arvo, kun sille tulee kuljettajien tai merkkien maailmanmestaruus. Niiden saavuttamiseksi ei aina ole järkevää noudattaa urheilun periaatteita, että nopein voittaa, vaan varmistaa vaikka vain keskimäärin parhaalle mestaruus, Aaltonen aprikoi.
Aaltonen muistaa vielä kipeästi erään San Remon rallin, jonka hän olisi ylivoimaisesti voittanut Lancialla, kun tuli tallimääräys, että Harry Källströmin täytyi saada voittaa. He lupasivat maksaa meille molemmille palkintorahat, mutta sitä rahaa ei ole koskaan näkynyt. Se todisti vaan, että päälliköillä on paljon tyhjiä sanoja ja usein tyhjiä taskujakin.
Latvala hidasti
aivan turhaan
– Ilman muuta olisi kannattanut tulla perjantaina loppuun asti täysillä. Siinä mentiin vikaan, kun koko ajan verrattiin tätä viime vuoteen. Viime kesänä oli ääriolosuhteet, kun oli niin sairaan kuumaa ja yötkin pysyivät niin kuumina, ettei maanpintaan tullut kosteutta.
– Nyt ennuste oli, ettei rallin aikana sada ja on aurinkoista. Kuviteltiin, että tiet olisivat jälleen rutikuivat. Yölämmöt laskivat kuitenkin niin, että tulikin kosteutta ja tilanne oli tyystin toinen kuin viime vuonna. Kyllä siellä nyt oli hyvä vetää ykkösautona, Anttila summaili.
Turun Sanomat, Jyväskylä
HEIKKI KULTA