Massa murehti suosikkikisansa menetystä
Felipe Massa nosti maanantaina Ferrarin Barcelonan testijakson nopeimpaan kierrosaikaan 1.22,625. Brasilialainen tykitti aikansa iltapäivän päätteeksi puoli tuntia ennen ruutulipun heilahdusta. Massa alitti ainoana kuljettajana 1.23-rajan Montmelon radalla koko testijaksolla.
– Testien anti on erittäin positiivinen. Saimme kunnolla kierroksia ja uskon tiimimme ajaneen enemmän kuin muut tallit. Teimme molemmat Fernando Alonson kanssa aidon kisasimulaation ja kokeilimme kaikkia Pirellin renkaita erilaisilla bensamäärillä, Massa sepitti.
– Mutta kysymys kuuluu, missä me menemme muihin verrattuna? Minä en sitä tiedä, eikä tiedä kukaan muukaan ennen kuin ajamme kaikki samoissa lähtökohdissa avauskisassa. Red Bull on ehdottomasti hyvin nopea. Sitä ei käy kiistäminen. Me saimme nyt hyvän kierrosajan, enkä usko meidän olevan vauhdissa perässä. Sunnuntaina kuitenkin Nico Rosberg teki nopean ajan, eikä McLarenia voi koskaan laskea ulos, kuten ei eräitä muitakaan tiimejä.
Massa oli lehdistön tentissä samalla hetkellä, kun Bahrainin avauskisan peruuntuminen vahvistettiin.
– Ohjelmaan olisi kuulunut mennä Bahrainiin sekä testaamaan että kilpailemaan. Päätös peruuntumisesta on kuitenkin oikea, koska tilanne maassa on niin vakava. Ei kannattanut ottaa vähäisintäkään riskiä. Tärkeintä olisi, että tilanne Bahrainissa rauhoittuisi entiselleen ja rauha palautuisi, Massa haikaili.
– GP-kisan järjestäminen olisi tuonut faneille hetken helpotusta, mutta en usko, että nyt olisi oikea aika järjestää sellaista kisaa Bahrainissa. Sääli, ettemme voi aloittaa kautta siellä, koska olen aina viihtynyt maassa loistavasti ja se rata on sopinut minulle niin hyvin, Massa tuumaili.
Massa voitti Bahrainin GP:n kaksi kertaa peräkkäin 2007 ja 2008.
Ferrarilla on omat huolensa rengaskulutuksessa.
– On helppoa ennakoida, että tänä vuonna tarvitaan enemmän renkaanvaihtoja kuin aiemmin. Kuluminen on rajumpaa ja renkaista huolehtiminen on todella työlästä. On totta, että pito on hyvä, erityisesti pehmeällä seoksella, kun keskikova ja kova eivät siinä mielessä ole yhtä hyviä. Näkemäni perusteella kisataktiikat ovat hyvin erilaisia viime vuosiin verrattuna, Massa totesi.
Viimeinen testi ajetaan nyt 8-11. maaliskuuta jälleen Barcelonassa. Massa ajaa silloin kaksi ensimmäistä ja Alonso kaksi viimeistä päivää.
Turun Sanomat, Barcelona
Nopeimmat testikierrokset
1. Felipe Massa Ferrari F150th Italia 1.22,625 – 121 kierrosta
2. Mark Webber Red Bull RB7 ero 0,817 (1.23,442) – 69 kierrosta
3. Sebastien Buemi Toro Rosso STR06 ero 0,925 (1.23,550) – 90 kierrosta
4. Nick Heidfeld Renault R31 ero 1,032 (1.23,657) – 95 kierrosta
5. Lewis Hamilton McLaren MP4-26 ero 1,378 (1.24,003) – 107 kierrosta
6. Pastor Maldonado Williams FW33 ero 1,432 (1.24,057) – 121 kierrosta
7. Adrian Sutil Force India VJM04 ero 1,552 (1.24,177) – 64 kierrosta
8. Sergio Perez Sauber C30 ero 1,890 (1.24,515) – 74 kierrosta
9. Jerome d’Ambrosio Virgin VR-02 ero 3,876 (1.26,501) – 50 kierrosta
10. Michael Schumacher Mercedes W02 ero 4,454 (1.27,079) – 114 kierrosta
11. Jarno Trulli Lotus T128 ero 7,367 (1.29,992) – 18 kierrosta