Vettel vakuutti pitkissä vedoissa
Maailmanmestari Sebastian Vettel päätti oman osuutensa Barcelonan testeissä tykittämällä Red Bullin RB7-auton tulosliuskojen kärkeen myös lauantaina. Vettel keskittyi pidempiin vetoihin, mutta luotettavuustarkastusten välipalana hän teki muutaman lyhyen kiskaisun, jotka riittivät taas päivän kärkiaikaan.
Keli oli huomattavasti viileämpi kuin perjantaina, mutta ajat olivat kauttaaltaan nopeampia, kun rengaskulutus ei ollut yhtä rankkaa kuljettajien käyttäessä lähinnä kovempaa kumiseosta.
Vettel oli nopeaa aikaansa vakuuttavampi pitkien vetojen tasaisuudessaan. Vaikka mies oli hyvällä tuulella, hän vähätteli edelleen nykyistä iskuvirettään.
– Tässä vaiheessa voin vain sanoa, että renkaat aiheuttavat suurimman muutoksen, koska kun menet radalle, näet autojen liukuvan aika lailla. Se tekee tästä niin erilaista. Vauhtia on vähemmän ja kierrosajat ovat hitaampia. Kuluminen on aika kovaa. KERS on kaikilla sama. Takasiivestä tiedämme tarkemmin vasta kisoissa. Sitä on vielä vaikea sanoa mitään, Vettel totesi.
Nykyisestä tilanteesta Vettel pystyi vain arvailemaan.
– Tällä hetkellä toivon vain, että pääsemme kisat maaliin. Ollakseen ensimmäinen täytyy ensin päästä maaliin asti. Odotan kiinnostuneena ensimmäisiä kisoja, jotta näemme, kuinka monta varikkopysähdystä tarvitaan. Viime vuonna se oli hyvin suoraviivaista, koska käytännössä jokainen pysähtyi vain kerran. Uskoisin, että useimmilla radoilla tarvitaan nyt useampia stoppeja.
Alonso koki ensi pulmat
Alonso päätti Barcelonan jakson positiivisella mielellä.
– Nyt koimme ensimmäiset mekaaniset haitat, mutta niistä ei ole huolta. Kilometrejä on kerätty todella paljon ja kaikki toimii hyvin. Tietääksemme kilpailukykymme on odotettava ensimmäiset 2-3 kisaa. Vasta sitten voi sanoa, onko auto riittävän hyvä vai eikö se ole. Tällä hetkellä se tuntuu olevan ihan ok, Alonso totesi.
Button yhä alkutekijöissä
McLarenin leirissä Jenson Button ei ollut lainkaan yhtä tyytyväinen kuin kilpailijansa Vettel ja Alonso omissaan. Vuoden 2009 maailmanmestari myönsi, että paljon on töitä edessä jouduttuana taistelemaan koko ajan luotettavuus- ja balanssipulmien kanssa.
– Meillä on pitkä tie ymmärtää tätä autoa. Toisaalta on pettymys, kun emme ole saaneet riittävästi kierroksia autolla, mutta toisaalta tiedämme, että sieltä tulee paljon suorituskykyä, kun saamme kaiken oikein. Ihan jännä tilanne tämä on.
– Nyt tarvitaan vaan kilometrejä, jotta näemme, mihin auto pystyy. Toivottavasti Lewis Hamilton saa seuraavan kahden päivän ajan tehdyksi paljon töitä, kun nyt ei siitä tullut mitään varaosien puuttumisen vuoksi. On kiinnostavaa nähdä, mikä on auton potentiaali yhdellä kierroksella ja pidemmissä vedoissa.
– Ymmärrämme nyt hieman enemmän liikkuvan takasiiven kulmista tulevat erot eri renkailla, vaikka aikaa siihen on tarvittu. Barcelonan kaltaisella radalla on tärkeää saada aerobalanssi kohdalleen. Se oli hankalaa, kun kierrokset jäivät vähiin ja ajokerroilla oli pitkät välitauot.
Toro Rosso parantaa paljon
Toro Rossolla hymyiltiin leveästi, kun Jaime Alguersuari nosti STR06-auton kakkosaikaan, vaikka ei tehnyt nopeinta kierrostaan edes aika-ajosäädöissä.
– Balanssi paranee kaiken aikaa ja kaikki säätömuutokset tepsivät hyvin. Ymmärrämme autoamme yhä paremmin ja tiedämme, kuinka se kulkee kovaa. On aikaista tehdä ennusteita, mutta veikkaan, että olemme paremmissa asemissa kuin viime kaudella, nuori espanjalainen vinkkasi.
Rubens Barrichello otti kaiken irti uudesta lattiasta, jonka Williams asensi FW33-autoon. Hän veti koko ajan hyvin kilpailukykyisiä aikoja ja oli tasainen pitkissä vedoissa. Ystävilleen hän vihjaisi, että auton vallankumouksellinen peräpään konsepti tuntuu toimivan hyvin.
Sauberilla Kamui Kobayashi oli iloinen, kun pääsi vihdoin ajamaan ongelmitta ja urakoi 125 kierrosta.
– Paljon töitä tarvitaan, että olemme niin kilpailukykyisiä kuin pitääkin. Löysimme kiinnostavia juttuja säätöpuolella ja siinä on edelleen varaa tehdä lisää. Meillä on vielä kuusi testipäivää lisää, joten ei ole syytä olla huolissaan, Kobayashi tuumaili.
Japanilaiskuski on hyvin huolissaan Bahrainin kriisistä.
– Kunnes meille on toisin kerrottu, olemme menossa sinne. Kaikki on varattuna. Nyt hakeudun internetin ääreen ja alan etsiä sieltä luodinkestäviä liivejä. Ehkä sellaista tarvitaan matkavarusteisiin.
– Leikki leikkinä. En todellakaan tiedä, mitä tapahtuu, kun Britannian hallitus on neuvonut kansalaisiaan olemaan matkustamatta Bahrainiin.
Rosberg haki uutta ajotyyliä
Mercedeksellä Nico Rosberg ajoi täyden 131 kierroksen testipäivän eli lähes tarkalleen kaksi Espanjan GP-pituutta. W02-auton suuri ongelma on puuttuvan nopeuden lisäksi huima rengaskulutus. Pitkissä vedoissa Rosbergin kierrosaika putosi peräti kahdeksan sekuntia ensimmäisestä kierroksesta viimeiseen mennessä.
– Opimme vasta renkaista. Tilanne on ihan uusi. Ensinnä on kyse ajotyylistä, jotta saa parhaan irti yhdellä kierroksella. Se on hyvin hankalaa. Esimerkiksi eturenkaat hukkaavat pidon heti, kun alat ohjata liikaa. Ne vaan pyyhkiytyvät pois. Täytyy olla tarkkana, mitä ratin kanssa tekee ja millaiseen kulmaan ne pistät.
– Pitkässä vedossa kuski on todella avainasemassa, koska renkaita täytyy hoivata alussa ja se täytyy tehdä täydellisesti ihan loppuun asti, jotta pitkässä vedossa saa tarkasti sen kierrosmäärän kuin haetkin.
Rosberg latautuu tiedolla, että autoon tulee paljon uutta sen kilpailukyvyn kasvattamiseksi avauskisaan.
– Esitystaso ei ole vielä kohdallaan, mutta nyt meidän täytyy saada kaikki kisa-automalliin tarkoitetut osat mukaan – runko ja eri jutut. Uutta on tulossa ja varmasti teemme ison edistysaskeleen.
Liuzzilla mietittävää
Vitantonio Liuzzi oli kokeella Hispanialla ja paransi koko ajan aikojaan vanhalla autolla. Italialaisen on yhä mietittävä, hyväksyykö hän tallipäällikkö Colin Kollesin tekemän tarjouksen.
– Päätän asiasta ensi viikolla, mutta nautin taas ajamisesta F1-autolla. Nyt on mietittävä, mitä teen jatkossa, Liuzzi totesi.
Turun Sanomat, Barcelona
LUIS VASCONCELOS
testikierrokset
2. Jaime Alguersuari Toro Rosso STR06 ero 0,204 (1.23,519) – 97 kierrosta
3. Fernando Alonso Ferrari F150th Italia ero 0,663 (1.23,978) – 90 kierrosta
4. Rubens Barrichello Williams FW33 ero 0,693 (1.24,009) – 118 kierrosta
5. Nick Heidfeld Renault R31 ero 0,927 (1.24,242) – 41 kierrosta
6. Kamui Kobayashi Sauber C30 ero 0,928 (1.24,243) – 125 kierrosta
7. Nico Rosberg Mercedes W02 ero 1,415 (1.24,730) – 131 kierrosta
8. Jenson Button McLaren MP4-26 ero 1,608 (1.24,923) – 54 kierrosta
9. Paul di Resta Force India VJM4 ero 1,879 (1.25,194) – 80 kierrosta
10. Heikki Kovalainen Lotus T128 ero 3,106 (1.26,421) – 58 kierrosta
11. Vitali Petrov Renault R31 ero 3,569 (1.26,884) – 61 kierrosta
12. Vitantonio Liuzzi Hispania ero 3,729 (1.27,044) – 70 kierrosta
13. Timo Glock Virgin VR-02 ero 3,927 (1.27,242) – 66 kierrosta
14. Ricardo Teixeira Lotus T128 ero 8,269 (1.31,584) – 26 kierrosta