Kovalainen hioo kynsiä pisteiskuun
F1-kuljettaja Heikki Kovalaisen tunnelmat Team Lotus -tallinsa suhteen ovat täysin erilaiset kuin vuosi sitten. Tuolloin Lotus oli uusi talli, jonka auto oli vielä raakile ja hävisi ensimmäisissä testeissä kärjelle yli neljä sekuntia.
Nyt tallilla on takana vuosi arvokasta kokemusta, ja auton pitäisi olla jo selkeästi kilpailukykyisempi.
Valencian ja Jerezin testeissä Team Lotuksella oli vielä paljon luotettavuusongelmia, mutta muuten Kovalaisen ensituntuma uuteen autoon oli positiivinen. Vaikka testien kierrosajoista ei voi tehdä vedenpitäviä päätelmiä, oli sunnuntain testien 1,8 sekunnin ero kärkeen kuitenkin rohkaiseva merkki.
– Auton ulkonäkö ja nopeus olivat aika paljon paremmat kuin vuosi sitten, Kovalainen kertoi.
– Kun vertaa fiilistä talliin ja tallin kehitykseen vuoden takaiseen, ero on kuin yöllä ja päivällä. Siihen olen tosi tyytyväinen.
Ero viime vuoteen on suuri myös auton käyttäytymisessä.
– Balanssi on parempi ja pitoa on enemmän, mutkiin voi ajaa kovempaa ja auto pysyy uralla. Runko on myös rakenteeltaan paljon modernimpi. Moottori, vaihdelaatikko ja hydrauliikka on myös uusittu täysin ja ne ovat nyt sillä tasolla kuin modernissa F1-autossa pitää olla.
Pisteet tavoitteena
Viime kaudella Team Lotus taisteli lähinnä muita uusia talleja vastaan eikä pisteitä tullut. Kovalainen ei murehdi liikaa sitä, kuinka korkealla hän pystyy tällä kaudella taistelemaan.
– En ajattele sitä, saammeko nyt kiinni Toro Rosson, Force Indian tai Sauberin. Henkilökohtainen tavoite on kuitenkin saada pisteitä. Varmasti tulee sellaisia kisoja, joissa tapahtuu paljon, ja silloin on oltava valmiina iskemään, Kovalainen painotti.
– Talli on kuitenkin selvästi ottanut sen askeleen eteenpäin, jonka odotinkin. Olen nyt paljon vakuuttuneempi siitä, että siirtyminen Lotukselle oli hyvä päätös.
Formula ykkösiin tuotiin täksi kaudeksi säädettävät takasiivet helpottamaan ohittamista. Uuden säännön mukaan kuljettajat voivat tietyllä ennalta määrätyllä radan osalla säätää takasiipeä ajon aikana ja saada hieman lisävauhtia suoralla, jos ovat alle sekunnin päässä edellä ajavasta kuljettajasta.
– Uskon, että se voi vaikuttaa positiivisesti ohitusten määrään, kunhan se hoidetaan niin että ne alueet joilla takasiipeä saa säätää ovat tarpeeksi pitkät.
Ohitustaisteluissa edellä ajava kuljettaja ei saa puolustautua säätämällä omaa takasiipeään. Jos taas esimerkiksi pitkä letka autoja ajaa peräkkäin suoralla, saavat kaikki muut paitsi ensimmäisenä ajava auto säätää takasiipeään.
– Siinä voi tulla aika mielenkiintoisia tilanteita. Ihan hauska mahdollisuus.
Renkailla lyhyt elinikä
– Renkaat ovat aika kuluvan oloiset, etenkin takarenkaat menevät aika nopeasti riekaleiksi. Varmasti joutuu käymään varikolla aiempaa useammin. Ja kun eri kuskeilla on eri seoksia alla, suorituskyvyssä voi tulla aika isoja heittelyjä stinttien välillä.
Turun Sanomat, Helsinki
STT–ANSSI RULAMO