Moottoriurheilu

FIA mätkäisi Solbergille 800 euron sakot

Norjan Petter Solberg kaahasi itselleen siirtymätaipaleella sakot. Lehtikuva.
Norjan Petter Solberg kaahasi itselleen siirtymätaipaleella sakot. Lehtikuva.

Vuoden 2003 maailmanmestari Petter Solberg muistaa Ruotsin MM-viikonlopun pitkään. Hänet määrättiin ajokieltoon Ruotsissa kaahattuaan perjantain siirtymätaipaleella ajettuaan 80 kilometrin tuntivauhtia edellyttäneellä rajoitusalueella 112 km/t.

Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Jean Todt oli paikalla Ruotsissa. Lewis Hamiltonin hölmöiltyä viime vuonna siviiliautolla Australian GP-viikonloppuna, kattojärjestö otti oikeuden rangaista kuljettajia kilpailun ulkopuolisestakin käytöksestä.

Ruotsissa FIA:n rallituomaristo mätkäisi Solbergille ylimääräiset 800 euron sakot.

FIA miettii myös ralliin tuomariuudistusta F1-viikonloppujen tapaan. Odotettavissa on, että rallienkin tuomaristoon tulee mukaan entinen huippukuljettaja.

Ruotsissa ajokielto räpsähtää nopeusrajoituksen 30 prosentin ylityksestä, mutta laki salli Solbergille 48 tuntia armonaikaa jatkaa rallia, kunnes takaraja koitti klo 14 sunnuntaina iltapäivällä ennen viimeistä bonuspätkää.

Patterson yhtä naurua

Solbergin sijasta Citroenia ajoi viimeisellä pätkällä kartanlukija Chris Patterson, joka kertoi, ettei koskaan ole ajanut ralliautoa ja pohjoisirlantilaisena ajaa muutenkin aina kotosalla vasemmalta puolelta. Hän sanoi kuitenkin nauraneensa riemusta koko pätkän ajan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Solberg kuvasi neljän kilometrin minipitkää elämänsä pisimmäksi, kun Petterson hävisi kärjelle lähes minuutin.

– Ainoa lohtu oli, ettemme ajaneet voitosta. Mietin siinä siirtymällä rallia, enkä keskittynyt nopeuteen. Sellaista sattuu. Ajokielto koskee vain Ruotsia. Muihin ralleihin tämä ei vaikuta, Solberg sanoi.

Suomalaiset kartanlukijat Jarmo Lehtinen ja Miikka Anttila vakuuttivat Turun Sanomille, etteivät kadehtineet Pattersonia.

– Tosin joskus on on puhuttu, että MM-rallit avaavan yleisöerikoiskokeen voisivat joskus ajaa kartturitkin, Lehtinen jutteli.

Turun Sanomat, Hagfors

HEIKKI KULTA