Moottoriurheilu

Latvalan sinnikkyys palkittiin

Jari-Matti Latvala (oik.) ja kakkoskuljettaja Miikka Anttila palkittiin Turussa lauantaina. TS/Timo Jerkku
Jari-Matti Latvala (oik.) ja kakkoskuljettaja Miikka Anttila palkittiin Turussa lauantaina. TS/Timo Jerkku

Jari-Matti Latvalalle ja Miikka Anttilalle MM-hopea on kaivattu käyntikortti ralliautoilun kirkkaimmalle huipputasolle. Syystä suoritus kruunattiin myös vuoden 2010 suomalaisen autourheilijan arvonimellä AKK Sportsin mitaligaalassa Turun Caribiassa.

Vuosi sitten Latvala oli kallella kypärin, kun MM-kausi meni pahasti mynkään. Nyt urakehitystä jatkaa vahvasti karaistunut voittajatyyppi.

– Viime vuonna olin kauden jälkeen masennuksissa. Se päättyi kaiken lisäksi vielä huonosti Walesin rallissa. Lähdin vuosi sitten näihin aikoihin Amerikkaan pariksi viikoksi lomalle nollaamaan sitä kautta.

– Kun tämä kausi alkoi, itseluottamus ei tietysti ollut ihan parhaalla mahdollisella tasolla. Tunsin sen ja tiesin, että oli tärkeää saada hyvä aloitus ja sitä kautta rakentaa tätä vuotta. Se lähti Ruotsista heti hyvin liikkeelle, Latvala luotaili.

Jyväskylästä hopeinen puhti

25-vuotias Latvala hyödynsi tilanteensa tehokkaasti oikeisiin mittasuhteisiin asettuneella nöyryydellä, kun Ford oli pudottanut hänet Mikko Hirvosen kakkoskuskiksi.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Missä vaiheessa ruokahalu sitten alkoi kasvaa tiimistatuksen kohentamiseksi?

– Keväällä huomasimme, etteivät paukut oikein riitä Citroeniin verrattuna. Onneksi saimme autoa parannetuksi Jyväskylään mennessä. Se voitto antoi niin paljon tsemppiä eteenpäin. Tuli fiilis, että haluan ajaa tuolla kärjessä. Onnistui vielä ne asvalttirallit siinä. Tuli se tähtäin, että haluan oikeasti onnistua tässä sarjassa ja ajaa hyvän tuloksen.

– Jyväsvoitosta tämä kausi lähti vielä rakentumaan eri tavalla. Olin toki voittanut aiemmin Uudessa Seelannissa, mutta se täysosuma tuli tasaisella suorittamisella. Jyväskylässä tunsin, että mentiin se iso askel eteenpäin.

Missä Ford Focus sitten jäi Citroenin C4:lle eniten?

– Meillä oli vaikeuksia moottori- ja jousituspuolella. Niillä tehtiin kaikkein eniten töitä Jyväskylää varten ja uskon, että Suomen ralliin saatiin auto yhtä nopeaksi soralle kuin Citroenitkin. Oikeastaan se ei ollut yllätys. Koko ajan vaan on oltu asvaltilla hiukan perässä. Kaikkein parhaiten se ero näkyi Bulgariassa. Sen jälkeen saatiin autoa parannetuksi.

Latvala paransi henkilökohtaisesti merkittävästi asvalttiajamistaan. Vuosi sitten Hirvonen oli asvaltilla vielä nopeampi, mutta nyt tiimikaveri määräsi tahdin.

– Kieltämättä olen keskittynyt asvalttiin hirveästi, koska se on ollut minun heikkouteni. Olen saanut paljon oppia Olli Haapalaiselta, mutta niitä oppeja pääsin erityisesti hiomaan Nürburgringin vanhalla Nordschleife -radalla parissa kisassa.

– Tajusin itse niihin ajamisiin liittyviä juttuja. En osannut käyttää tietä riittävästi hyväksi. Käänsin liian aikaisin mutkiin sisään, jolloin ulostulo kärsi. Piti opetella luottaa renkaisiin ja autoon, että uskalsi kääntää myöhemmin sisään.

– Tietysti myös jarrutuksissa oli hiottavaa. Piti jarruttaa rauhallisemmin ja pikkaisen aikaisemmin. Tasainen progressiivinen jarrutus. Mietin silloin, miksi jäin jossain paikoissa niin paljon ja sieltä se rupesi tulemaan. Sitten se avautui. Asvalttiajamisessa on edelleen töitä.

– Rallissa se on vaan asvaltilla paljon likaisempaa. Silti radassa ja rallissa on paljon samojakin elementtejä, mitkä pitää osata tehdä oikein. Ralli on paljon vaativampaa niiden pitovaihtelujen takia, Latvala muistuttaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Sinunkaupat jo Fiestan kanssa

Ensi vuodeksi nykyiset WRC-autot poistuvat ja MM-sarjassa ajavat pienemmät Fordit ja Citroenit.

– Olen nyt ajanut ensi vuoden Fiestalla viisi päivää. Edelleen testiä on tulossa niin ensi viikolla kuin sitten ennen joulua. Aika paljon testiä pääsee ajamaan. Tammikuussa jatketaan. Yllättävän hyvin sinuiksi olen jo päässyt sen uuden auton kanssa.

Entä sitten Fordin suomalaiskuskien tasa-arvo?

– Ei ole puhuttu mitään, mutta luulen, että olemme ihan samalla tasolla, kun lähdemme kauteen. Tämä kausi oli tärkeä.

Loebin jatko riippuu autosta

– Luulen, että paljon riippuu, miten hän onnistuu tuolla uudella autolla. Jos pääsee heti sinuiksi sen kanssa. Varmasti ensi vuosi ratkaisee paljon Loebin jatkon kannalta.

Loebin tiimikaveriksi siirtyvä Sebastien Ogier on Latvalan ikätoveri ja suomalaisittain oli tärkeää, kun ranskalainen jäi MM-sarjassa taakse.

– Oli aika lailla kova taistelu. Hän oli pisteissä jo paljon minua edellä, mutta ihan lopussa hänelle sattui muutamia haavereita ja nousin sieltä takaa ohitse. Ogier on kova kuski ja ajaa oikeasti niin kovaa, että taistelumme olivat todella rajuja, Latvala hehkuttaa.

Faktat

Jari-Matti Latvala

Syntynyt 3.4.1985

Ensimmäinen MM-ralli Britannia 2002. Ensimmäinen voitto Ruotsi 2008.

Tallit: Stobart Ford ja Ford

82 MM-rallia. 4 voittoa. 13 palkintosijaa. 181 MM-pistettä. 120 nopeinta ek-aikaa.

Kartanlukija 2003 Saksan MM-rallista lähtien Miikka Anttila.

Turun Sanomat

HEIKKI KULTA

Uusimmat

Luitko jo nämä?