Moottoriurheilu

Hitaampi auto Kubican apuna ralliopettelussa

F1-kuljettaja Robert Kubica on harjoitellut kaikessa hilaisuudessa myös rallia. Sutton Images
F1-kuljettaja Robert Kubica on harjoitellut kaikessa hilaisuudessa myös rallia. Sutton Images

Kimi Räikkösellä on nyt koossa kaikkiaan 19 eri rallin kokemus. F1-puolella kauden kuljettajaksi Autosportin äänestyksessä valittava Robert Kubica on kaikessa hiljaisuudessa kerännyt jo kymmenen rallikisan karriäärin.

Renaultin puolalaistähden siirtymä on sujunut huomattavasti kivuttomammin, koska hän on ajanut Renault Clion S1600-luokan etuvetoisella Italian ja Ranskan kansallisissa sarjoissa. Ärhäkkä hyppy suoraan WRC-tehoihin kysyy tietysti F1-kuskilta huomattavasti enemmän ja virheet näkyvät paljon dramaattisemmin.

Nyt viikonloppuna Kubica osallistuu vaativaan Rallye du Valais -ralliin Ranskassa, mikä toimisi myös sopivana kenraaliharjoituksena tammikuiseen Monte Carlon ralliin.

Manageri Daniele Morelli kertoo, että myös Kubicalle nuotituksen oppiminen on vaatinut paljon, mutta alkanut jo sujua paremmin.

– Kimi on Kimi, mutta ehkäpä Robertin on kuitenkin ollut helpompaa opetella tekemään ja kuuntelemaan nuotteja pienemmällä autolla. Kenties Kimikin olisi päässyt niistä paremmin kiinni, jos olisi ajanut ensin kauden S2000-autolla. Se on kuitenkin F1-kuskille hidas auto, Morelli sanoo.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kubica F1:ssä vielä 7-8 vuotta

– Robert on vasta 25-vuotias ja ajaa hänellä on ainakin 7-8 vuotta aikaa ajaa F1-huipulla. Ehkä WRC-autoja ei enää silloin olekaan. Se on ainakin varmaa, että jos Robert lähtee ralliin, hän haluaa tehdä sen kunnolla.

Renaultilla jatkaminen mahdollistaa Kubicalle ralliajot myös ensi vuonna.

– Täytyy olla F1-tiimissä, jolta löytyy auto rallia varten. BMW:llä se olisi ollut mahdotonta. Jos jatkossa menemme vaikka Williamsille, rallia voidaan ajaa, mutta McLaren, Red Bull, Ferrari tai Mercedes tuskin sitä sallisi, Morelli summailee.

Kubica on tehnyt jo monta yritystä rallissa, mutta kärsinyt monta rikkoa heti alkumatkasta. Viimeisin Antibesin ralli Ranskassa meni sitten ihan täydellisesti. Auto ei hajonnut, tuli vain pikkuhaaveri ensimmäisenä päivänä, missä hän menetti puolitoista minuuttia. Sitä kautta tuli kolmospaikka yleiskilpailussa ja ylivoimainen voitto omassa luokassa.

Italian sarjassa Kubica ei voinut ajaa mestaruudesta, kun ratkaiseva ralli oli Korean GP-kisan kanssa päällekkäin.

Turun Sanomat

HEIKKI KULTA