Moottoriurheilu

Bottaksen taistelu ansaitsi aplodit Macaossa

Edoardo Mortara voitti Macon Grand Prix-kisan toisen kerran peräkkäin. EPA/Carmo Correia
Edoardo Mortara voitti Macon Grand Prix-kisan toisen kerran peräkkäin. EPA/Carmo Correia

Italian Edoardo Mortara teki kilpa-autoilussa jotain, mihin yksikään kuljettaja ei ole aiemmin kyennyt. Hän voitti F3-luokan kruunuksi arvostetun Macaon Grand Prix -kisan toisen kerran peräkkäin.

Kaakaosaaren kaduilla on ajettu vuodesta 1983 lähtien, kun Grand Prix teki naimakaupat F3-autojen teknisten sääntömääräysten kanssa. Historian ensimmäinen voittaja oli nuori mies nimeltä Ayrton Senna.

23-vuotias Mortara ajoi ranskalaisen Signature-tallin erittäin nopealla Dallara-Volkswagenilla, mutta siitä huolimatta Macaon katuradan valtavat haasteet ovat usein ennenkin estäneet voittamisen parhaalla autollakin.

Mortara lähtee nyt rakentamaan uraansa sekä Eurosarjan mestarina että kaksinkertaisena Macaon voittajana.

Kompromissi
toi kilpailukykyä

Mercedeksen moottoreilla Signaturen kuljettajia yritti ainoana haastaa Suomen Valtteri Bottas. Prema Powerteamin autolla Bottas oli kuitenkin aseeton ajamaan voitosta. Itse asiassa sijoittuminen kolmanneksi ja palkintopallille oli loistava osoitus nuorukaisen hienoista ajotaidoista.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Bottas keräsi ansaitut aplodit koko varikolta juuri taistelutahtonsa ja vaativalle katuradalle tehokkaasti korostuneen ajorohkeutensa ansiosta.

– Lähtö oli hyvä ja pääsin sisäkautta ensimmäiseen mutkaan. Toivoin nousevani siinä kakkoseksi Mortaran perään, kun hän taisteli pitääkseen Laurens Vanthoorin takanaan. Se ei vaan onnistunut, koska riski kolariin olisi ollut niin iso, neljännestä ruudusta startannut Bottas jutteli.

Seuraavilla kierroksilla Bottas putosi taas neljänneksi, kun Signaturen saksalaiskuski Marco Wittmann puristi ohitse. Kolmospaikan Valtteri nappasi kuitenkin takaisin hienolla ohituksella jarrutuksessa Lisboa-mutkaan.

– Aika-ajokisassa meiltä puuttui suoranopeutta ja nyt finaalikisan alussa downforcetehoista puuttui jotakin. Vaikka suoravauhdissa pystyimme parantamaan, niin autoa oli paljon hankalampi ajaa – varsinkin radan katuosuuksilla ja kahdessa viimeisessä mutkassa. Loppupeleissä kisaan tehdyt muutokset olivat kyllä oikea ratkaisu.

Viimeisillä kierroksilla Bottas teki kaikkensa puristaakseen Vanthoorin edelle, mutta hänen autonsa suoranopeudella se oli mahdotonta. Kolmas sija oli ehdottomasti maksimi, mihin Bottas pystyi sunnuntaina.

– Uskon, että jätimme yhdessä Prema-tallin kanssa kuitenkin oman puumerkkimme Macaon tämän vuoden kilpailuun – erityisesti sillä aika-ajosuorituksella.

Jatkopäätös
lähiaikoina

F3-ajat ovat nyt ohitse Bottakselta.

– Hyvin todennäköisesti niin on. Edessä on luokan ja sarjan vaihto. Onko se GP3 vai Formula Renaultin World Series. Sen päätämme lähiaikoina. Mutta olkaa varuillanne: jos saan kutsun Macaoon taas ensi vuonna, voin hyvin palata, sillä jos jotain, haluan voittaa tämän kisan, Bottas luotaili.

Lopputulokset

Voittaja Edoardo Mortara Signature 39.30,753

2. Laurens Vanthoor Signature –2,120 sekuntia

3. Valtteri Bottas Prema –3,156

4. Marco Wittmann Signature –6,230

5. Renger van der Zande Motopark –10,631

6. Antonio Felix da Costa Carlin –13,173

7. Jean-Eric Vergne Carlin –16,508

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

8. Roberto Merhi Prema –19,313

9. Felix Rosenqvist Performance –20,343

10. Carlos Huertas Hitech –21,362

11. Felipe Nasr Räikkönen Robertson Racing –22,994

12. Alexandre Imperatori Toda –23.926

13. Hideki Yamauchi Hanashima –25,486

14. Jazeman Jaafar Carlin –25,989

15. William Buller Fortec –31,563

16. Yuji Kunimoto TOM's –36,143

17. Rafael Suzuki TOM's –36,621

18. Oliver Webb Fortec –41,413

19. James Calado Carlin –41,753

20. Yuhi Sekiguchi Three Bond –46,198

21. Adderly Fong Sino Vision –46,336

22. Lucas Foresti Fortec –46,731

23. Hywel Lloyd CF/Manor –49,720

24. Kimiya Sato Motopark –52,555

Keskeyttäneet:

Daniel Abt Signature

Rio Haryanto Räikkönen Robertson Racing

Michael Ho Räikkönen Robertson Racing

Carlos Munoz Hitech

Daniel Juncadella Prema

Alexander Sims Räikkönen Robertson Racing

Turun Sanomat, Macao

ROBERTO CHINCHERO