F1

Alonso ja Schumi veivät päähuomion

Kun Sebastian Vettel, Robert Kubica, Rubens Barrichello, Kamui Kobayashi, Timo Glock and Paul di Resta jatkoivat testitöitä perjantain tapaan, kaikki huomio kiinnittyi Fernando Alonsoon ja Michael Schumacheriin, jotka jakoivat ajovuorot tallikaveriensa kanssa.

Massan tapaan Alonso oli nopea heti aamulla. Vasemman takarenkaan aiheuttama pulma pakotti Alonson keskeyttämään yhden vetonsa, mutta se ei vaikuttanut espanjalaistähden hyvään tuuleen.

Alonso piti siirtymistä Bridgestonelta Pirelliin hyvin juoheana.

– Aika tyytyyväinen olen siihen, miten nämä renkaat toimivat. Eivät ne eroa liiemmin Bridgestonen käyttäytymisestä. Siirtyminen eri rengasvalmistajan leiriin sujuu pehmeästi, eikä vaikuta aiheuttavan suurta draamaa.

– Luonnollisesti uusi rengas aiheuttaa tiettyjä säätömuutoksia autoon. Lisäksi meidän on ymmärrettävä tarkemmin näiden nyt kokeiltujen kahden kumiseoksen erikoispiirteet.

Schumacherilla
positiivinen tunne

Schumacherin ajamiset kiinnostivat myös jopa enemmän kuin viikonloppuna. Saksalaismaestron ajotyyli edellyttää erityisen hyvää pitoa etupyöriltä ja sitä hän ei löytänyt koko vuonna Bridgestonen kanssa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Vaihto Pirelleihin antaa Schumacherille toivoa paremmasta. Tallilkaveri Nico Rosberg leimasi kuitenkin tilanteen jopa pahemmaksi Mercedekselle oman ajopäivänsä jälkeen. Tämä tietysti laski tunnelmia Schumacherin leirissäkin.

Schumacher kuului kuitenkin välittömästi nopeimpien joukkoon ja hetken hän piti jopa toiseksi vikkelintä kierrosaikaa hallussaan, kunnes huomattiin Mercedeksen oikaisseen seitsemännessä mutkassa juuri sillä kierroksella.

Paras aika pyyhkäistiin pois ja Schumacher päätyi seitsemänneksi nopeimmaksi tuloslistalla. Veteraari suhtautui kuitenkin positiivisesti päivätyöhönsä.

– Aika tyytyväinen olen näin ensimmäisen testipäivän jälkeen. Saimme paljon positiivista palautetta ja voimme käynnistää yksityiskohtaisemman työn ensi vuoden autoa varten. Renkaat käyttäytyivät kohtuullisen tasaisesti ja tuntuivat hyviltä. Tietysti jotain pieniä parannuksia kaivataan, mutta tässä vaiheessa tilanne on ok, Schumi jutteli.

Entä sitten se eturenkaiden kehittämä pito?

– Niin tai näin – ainakin voimme sanoa, että eturengas on vahvempi ja se sopii minun ajotyylilleni. Erityisen tärkeää kuitenkin on, kuinka ensi vuoden automme sopii näihin renkaisiin. Ainakin se, mitä näin ja koin tässä testissä, suhtaudun positiivisesti näihin renkaisiin, Schumi kuittasi.

Testiajat

Ilma 28,2/43,7 astetta:

1. Fernando Alonso Ferrari) 1.40,529 - 105 kierrosta

2. Sebastian Vettel Red Bull ero 0,296 (1.40,825) - 66 kierrosta

3. Rubens Barrichello Williams ero 0,765 /1.41,294) - 101 kierrosta

4. Robert Kubica Renault ero 1,085 (1.41,614) - 91 kierrosta

5. Gary Paffett McLaren ero 1.093 (1.41,622) - 46 kierrosta

6. Oliver Turvey McLaren ero 1,111 (1,41,740) - 30 kierrosta

7. Michael Schumacher Mercedes ero 1,228 (1.41,757) - 74 kierrosta

8. Paul di Resta Force India ero 1,340 (1.41,869) - 35 kierrosta

9. Kamui Kobayashi Sauber ero 1.421 (1.40,950) - 83 kierrosta

10. Sebastien Buemi Toro Rosso ero 1,616 (1.42,145) - 98 kierrosta

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

11. Vitantonio Liuzzi Force India ero 1,887 (1.42,416) - 47 kierrosta

12. Sergio Perez Sauber ero 2,248 (1.42,777) - 46 kierrosta

13. Jarno Trulli Lotus ero 3,992 (1.44,521) - 83 kierrosta

14. Pastor Maldonado Hispania ero 4,254 (1.44,783) - 83 kierrosta

15. Timo Glock Virgin ero 4,254 (1.44,783) - 65 kierrosta

Turun Sanomat, Abu Dhabi

LUIS VASCONCELOS