F1

Mestari Vettelille Pirellin ensimmäinen rikko

Formula 1 -tallien ensimmäinen yhteinen työpäivä uuden rengasvalmistaja Pirellin kanssa päättyi kaksi minuuttia ennen aikojaan, kun sunnuntaina kruunatun maailmanmestarin Sebastian Vettelin RB6-auto pysähtyi radalle oikean takarenkaan puhjettua.

23-vuotias saksalainen piiskasi yhdeksättä kierrostaan kaikkiaan 12 kierroksen loppuvedoksi suunnitellusta ohjelmasta. Yhtäkkiä takarengas tyhjeni ja repesi Yas Marina -radan toisen pitkän suoran päässä. Vettel onnistui hallitsemaan tilanteen, piti Red Bullin asvaltilla, eikä törmännyt mihinkään.

Erikoista oli, että tämäntyyppinen rikko oli ensimmäinen, jonka Pirelli on kokenut yli 7000 kilometriä kattaneilla testijaksoillaan ja sitten se sattuu maailmanmestarille. Vettel ehti ajaa näillä pehmeillä renkailla lähes täysillä tankeilla yhteensä 15 kierrosta simuloidessaan kisavetoa. Tässä mielessä rikko oli jopa yllättävämpi, koska kaarrenopeudet eivät olleet korkeimmillaan.

Alustavien tutkimusten mukaan Vettelin haaverin aiheutti jostain muusta autosta radalle pudonnut palanen. Pirelli lähetti joka tapauksessa renkaan jatkotutkimuksiin tehtaalleen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Vettelin pulmaa lukuunottamatta ensimmäinen testipäivä sujui juoheasti. 12 autoa ja 13 kuljettajaa kävi radalla, ajoi yhteensä 920 kierrosta eli 5110 kilometriä.

– Tämä oli jännä päivä – parempi, mitä osattiin odottaa. Renkaat kestivät aika hyvin. Kuten ennakkotiedoista oletimmekin, eturengas on vähän vahvempi ja siksi takarengas toimii vähän levottomammin, minkä vuoksi perä luisuu enemmän kuin ennen. Nyt annetaan sitten autoille aikaa hakea oikeat säädöt ja hienosäätää ne oikeaan suuntaan, Vettel totesi.

Vaikka muut kuljettajat pitivät eroa kahden eri kumiseoksen välillä suurena, Vettel ei kiinnittänyt siihen huomiota.

– En tiedä muiden tunnoista, mutta ainakin minun autossani ne tuntuivat aika samanlaisilta. Molemmat olivat hyviä. On hyvä saada lauantaina vähän lisää kokemusta kummastakin.

– Pirelli on tehnyt lyhyessä ajassa hyvää työtä. Hehän ovat nyt kehitysohjelman puolivälissä. Nämä eivät vielä ole ne lopulliset renkaat, joilla ajamme ensi vuonna kilpaa, Vettel sanoi.

Massalla yhä
samat vaivat

– Olin tyytyväinen pehmeään kumiin, mutta kovempaa täytyy vielä parantaa, koska se ei ole vain hitaampi kuin pehmeä, vaan myös selvästi epätasaisempi toiminnaltaan ja kuluu nopeammin, minkä pitkät vetoni heti näyttivät, Massa jutteli.

Kun Massa, Gary Paffett, Nico Rosberg, Jaime Alguersuari ja Heikki Kovalainen suuntasivat perjantai-iltana kohti kotikontujaan, heidän tilallaan lauantaina ajavat Fernando Alonso, Olivier Turvey, Schumacher, Sebastien Buemi ja Jarno Trulli. Force Indialla Paul di Resta ajaa taas aamupäivän ja iltapäivällä vuorossa on Vitantonio Liuzzi. Sauberilla Kamui Kobayashi aloittaa, mutta luovuttaa auton loppupäiväksi uudelle tallikaverilleen Sergio Perezille.

Vettel, Kubica, Rubens Barrichello ja Pastor Maldonado ajavat myös toisen päivän.

Testiajat
Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

1. Felipe Massa Ferrari 1.40,170 - 94 kierrosta

2. Sebastian Vettel Red Bull ero 0,330 (1.40,500) - 78 kierrosta

3. Gary Paffett McLaren ero 0,704 (1.40,874) - 94 kierrosta

4. Kamui Kobayashi Sauber ero 0,780 (1.40,950) - 83 kierrosta

5. Robert Kubica Renault), 0,862 (1.41,032) - 39 kierrosta

6. Rubens Barrichello Williams ero 1,255 (1.41,425) - 91 kierrosta

7. Paul di Resta Force India ero 1,445 (1.41,615)- 20 kierrosta

8. Nico Rosberg Mercedes ero 1,608 (1.41,778) - 81 kierrosta

9. Jaime Alguersuari Toro Rosso1,849 (1.42,019) - 71 kierrosta

10. Adrian Sutil Force I2,689 (1.42,859) - 20 kierrosta

11. Timo Glock Virgin ero 3,854 (1.44,124) - 78 kierrosta

12. Heikki Kovalainen Lotus ero 4,516 (1.44,686) - 88 kierrosta

13. Pastor Maldonado Hispania ero 5,559 (1.45,729) - 83 kierrosta

Turun Sanomat, Abu Dhabi

LUIS VASCONCELOS