Moottoriurheilu

Hyvää yötä ja huomenta

F1-kolumni 19.11.

Italialainen rengasmerkki Pirelli hyvästeli formula 1 -autoilun 3. marraskuuta 1991 Australian Grand Prix -kisassa. Viimeiset pisteet toi Nelson Piquet, joka oli tuossa kisassa neljäs. Viimeisen voitonkin italialaisyhtiölle ajoi samainen Piquet Kanadassa 2. heinäkuuta 1991.

Sen jälkeen on F1-huipulla jyrännyt aikansa Goodyear, aikansa Michelin ja viimeiset neljä kautta monopoliasemassa japanilainen Bridgestone.

Kun markkinakilpailu on tuimaa, japanilaistehdas teki viimeisen pr-iskunsa alkuviikosta Abu Dhabissa, kun toi F1-tallien junioritesteihin niin nopeat superpehmeät kumiseokset, että parhaat autot alittivat sekuntikaupalla varsinaisen GP-kisan paaluajan.

Niinpä Pirellin ensimmäinen yhteistesti F1-tiimien kanssa varsinaisilla kisakuskeilla päättyi tulosluetteloon, jonka kärkiaika oli yli kaksi sekuntia hitaampi kuin Daniel Ricciardolla Red Bullin ratissa kaksi päivää aiemmin.

Pirellin johtoporras myönsikin loppuun asti haranneensa vastaan ajatusta, että ensimmäinen yhteistesti ajetaan samassa paikassa, missä Bridgestone lähtee pois.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Joka tapauksessa 19. marraskuuta 2010 siirryttiin F1-urheilussa virallisesti Pirelli-aikaan. Uusi rengasvalmistaja merkitsee insinööreille erittäin suurta uutta haastetta.

Vaikka 2011-autot on piirretty pitkälle, vasta näiden rengastestien myötä saadaan kerätyksi sitä merkittävintä datainfoa, muun muassa millaisen balanssin, millaisen säätöikkunan ja millaisen jousitusgeometrian mukaan uutuudet täytyy viimeistellä.

Tähän kauteen lähdettiin kapeammilla eturenkailla. Jo se tarjosi ison suunnitteluhaasteen ja siinä Adrin Neweyn nerokkuus Red Bullin piirtäjänä pääsi taas oikeuksiinsa.

Tässä vaiheessa vuodelle 2011 onkin vain yksi selvä suosikki, kunhan Newey on maineensa veroinen ja keksii, mistä Pirellin ja KERS-tehojen kanssa löytyy kaikkein nokkelin ajatus rakentaa RB7.

Kahdella viime kaudella Newey ei ole hosunut uutuusautonsa esittelyä ja aloittanut talvitestit vasta toisella viikolla. Nyt tarkoitus on olla radalla kaikkien muiden kanssa ensimmäisissä talvitesteissä Valenciassa 1-3. helmikuuta Valenciassa.

TS/Heikki Kulta