BMW:n Theissen haluaa parhaat kuljettajat
BMW Sauberin tallipäällikkö Mario Theissenillä ei vielä koskaan ole ollut suomalaista F1-kuljettajaa alaisuudessaan.
- Se on totta, jos puhutaan BMW:stä, mutta Sauberilla on ollut useampiakin suomalaisia, Theissen muistuttaa.
- Kun olimme yhteistyössä Williamsin kanssa, meillä ei ollut päätösvaltaa kuskeista. Frank Williams päätti, kuka ajaa. Olemme valinneet omat kuskimme nyt vasta kolmen vuoden ajan, Theissen selvittää.
Miten Theissen sitten arvostaa suomalaisia kilpa-ajajia?
- Suomalaiset ovat erilaisia. Kysypä sitä keneltä tallipäälliköltä tahansa, niin saat saman vastauksen.
- Henkilökohtaisesti kansallisuudella ei kuitenkaan ole ratkaisevaa merkitystä minulle. F1 on globaalia liiketoimintaa, BMW on globaaliyhtiö ja me haluamme parhaat kuljettajat ajamaan autojamme. Muulla ei ole väliä, Theissen toteaa.
Kimi Räikkönen aloitti uransa Sauberilla. Voisiko maailmanmestari vielä palata juurilleen ja lopettaa uransa samassa tallissa?
- Sitä sinun pitää kysyä Kimiltä, ei minulta, Theissen kiertää kysymyksen, mutta antaa vaikutelman, että olisi kiinnostunut kuulemaan vastauksen itsekin.
Entä sitten huhut BMW:n kiinnostuksesta värvätä Fernando Alonso?
- Varikko on täynnä huhuja. On hyvä mahdollisuus, että ilmoitamme ensi vuoden kuskimme ennen tämän kauden päättymistä, Theissen virnistää.
Oikarinen vahva kaveri
BMW Sauberilla on tällä hetkellä 700 työntekijää. Joukossa on yksi ainut suomalainen - testiryhmän päällikkö Ossi Oikarinen .
- Tapasin Ossin viimeksi keskiviikkona, kun hän käväisi toimistossani. Tunnemme toisemme hyvin. Ossi on hyvin vahva kaveri ja hänellä on paljon vastuuta. Ossi on vain entistä parempi liityttyään meidän organisaatioomme, tallipäällikkö kehaisee.
BMW osti Sauberin kauden 2005 päätteeksi. Sittemmin talli on kasvanut kaksinkertaiseksi.
- Mutta nyt kasvun rajat on saavutettu. Olemme täysissä voimissamme nykyisessä koossamme. Meillä on kaksi vahvaa tukikohtaa. Hinwilissä on 430 ihmistä töissä. Münchenissä väkimäärää on leikattu sen jälkeen, kun moottorien kehitys jäädytettiin ja elektroniikkaa karsittiin, Theissen selvittää.
Tehokkuutta satsaukseen
Taistelu F1-huipulla käy kiivaimpana suurten tehdastallien välillä. Millainen hyöty ison autovalmistajan kautta F1-talleille tarjoutuu?
- Etua tulee ilman muuta. Normaalisti siten tallille tarjoutuvat aina suuremmat resurssit kokeilla paljon enemmän kaikkea yksityisyrittäjiin verrattuna. Autovalmistaja sijoittaa toimintaan aina myös omaa rahaansa.
- Meidän tapauksemme on kuitenkin erilainen. Olemme aika tehokas kilpayksikkö. Olemme säilyttäneet Sauberin vaaliman tehokkuuden ja BMW käyttää nyt vähemmän rahaa kuin silloin, kun toimimme yhdessä Williamsin kanssa.
Theissen julisti tämän kauden tavoitteeksi vähintään yhden Grand Prix- voiton saavuttamisen. Se toteutui Kanadassa kesäkuun alussa.
Muuttiko ensimmäinen voitto mitään tallissanne?
- Kyllä, ehdottomasti. Se oli hyvin positiivinen muutos. Kaikille tuli selväksi, että olemme edenneet oikeaan suuntaan ja voimme saavuttaa sen, mitä tavoittelemmekin. Voitimme kisan, olemme voittava tiimi ja teemme sen uudestaan. Tämä on hyvin tärkeä tieto ja tunne meille kaikille, Theissen kiittelee.
MM-taisto nyt hankaluuksissa
Kanadassa BMW nappasi kaksoisvoiton ja täydet 18 pistettä. Sen jälkeen neljästä kisasta talli on pystyneet keräämään yhteensä vain 20 pistettä. Mikä on syy tällaiseen taantumaan?
- Siihen löytyy useita syitä. Ensinnäkin McLaren ja Ferrari ovat edistyneet meitä enemmän. Toiseksi meillä on ollut muutamia epäonnekkaita haavereita kisoissa. Kolmanneksi munasimme itse perusteellisesti Unkarin kisan.
Onko MM-taisto BMW:n osalta ohitse?
- Se on käynyt hyvin hankalaksi, kieltämättä. Mutta taistelu on ohi vasta viimeisen kisan jälkeen. Tällä hetkellä näyttää, että kahdella muulla tallilla on puolellaan isompi etu meihin verrattuna.
Miten vaikeaa on nousta sitten kahden parhaan tallin joukkoon?
- Meidän on pystyttävä parantamaan ja toisen meidän edellämme olevista pitäisi ajautua vaikeuksiin. F1:ssä kaikkea voi sattua.
Alun perin BMW Sauberin tavoite oli taistella mestaruudesta vasta ensi vuonna. Miten panostus tällä hetkellä jakautuu tämän ja ensi kauden välillä?
- Ajamme edelleen kahta eri ohjelmaa päällekkäin, mutta päävoimat on kohdistettu jo ensi vuoden autoon, Theissen paljastaa.
Ensi vuonna F1-autot muuttuvat merkittävästi, kun jarruenergiaa keräävä KERS ja sileät slicks-renkaat tulevat mukaan. Lisäksi autoista riisutaan kaikki ylimääräiset lisäsiivet.
Theissen myöntääkin silloin tarjoutuvan suuren mahdollisuuden voimasuhteiden mullistamiseen.