Urheilu

Hirvonen aikoo iskeä lauantaina

TS/TS/Veikko Wahlroos<br />Mikko Hirvonen otti keskiviikkona Jyväskylässä varaslähdön, kun hän maisteli 28-vuotiskakkuaan päivän etuajassa. Torstaina siihen ei varmasti enää olisikaan ollut aikaa, sillä mies juhlii synttäreitään Fordin ratissa Suomen MM-rallissa.
TS/TS/Veikko Wahlroos
Mikko Hirvonen otti keskiviikkona Jyväskylässä varaslähdön, kun hän maisteli 28-vuotiskakkuaan päivän etuajassa. Torstaina siihen ei varmasti enää olisikaan ollut aikaa, sillä mies juhlii synttäreitään Fordin ratissa Suomen MM-rallissa.

Uusittu reitti, uudet renkaat tai mahdolliset sadekuurot eivät huoleta Mikko Hirvosta tai Jari-Matti Latvalaa .

Ford-tallin suomalaispilotit ovat valmiita taistelemaan toisiaan ja ranskalaista Sebastien Loebia vastaan torstaina Jyväskylästä alkavassa MM-rallissa.

- Tiukka vääntö siitä tulee, uskoo Hirvonen.

- Toivon ja uskon, että Loeb ja muut pitävät huolen siitä, ettei tule mitään tallimääräyksiä ja voidaan ajaa kisaa loppuun asti, suomalainen jatkaa.

Piikkipaikalta voittotaistoon

Hirvonen lähtee kisaan MM-sarjan johdossa kolmen pisteen turvin ennen Loebia.

Neljä maailmanmestaruutta voittanut ranskalainen on ollut Keski-Suomen sorateillä kahdesti toinen. Viime vuonna hän oli kolmas pudottuaan jo lauantaina Marcus Grönholmin ja Hirvosen vauhdista.

- En ole koskaan voittanut tätä kisaa, ja se on nyt tavoitteena. En silti ota yhtään enempää riskejä kuin normaalisti, Loeb linjaa taktiikkaansa.

Hirvonen uskoo, ettei Citroen-tallin kuljettajavirtuoosi tyydy rutiiniajoon.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

- Loeb tekee takuuvarmasti kaikkensa voittaakseen tämän kisan. Ihan nappiin saa onnistua, jos hänet meinaa voittaa, Hirvonen sanoo.

Ikävä Ouninpohjaa

Suomen MM-rallin reitillä on kolme uutta erikoiskoetta: Hirvimäki, Väärinmaja ja Hannula. Legendaarinen Ouninpohja poistui kilpailusta liian nopeana. Sen korvaa Kakariston ek, jonka ajosuunta on eri kuin viime vuonna Ouninpohjassa.

- Harmi, ettei Ouninpohja ole mukana. Opin siitä taas sen verran uutta viime vuonna Marcuksen kanssa taistellessa, että melkein olisin uskaltanut luvata, ettei sitä olisi kukaan ajanut tänä vuonna kovempaa, Hirvonen myhäilee.

Hirvonen uskoo, että ratkaisujen teon hetki rallissa on lauantaina illalla.

- Lauantai-ilta on iskun paikka, vaikka näin nopeilla teillä kisa voi ratketa millä erikoiskokeella hyvänsä. Kakaristo, Juupajoki ja Väärinmaja ovat niitä paikkoja, jossa kaikki yrittävät iskeä, Hirvonen arvioi lauantain viimeisiä erikoiskokeita.

Renkaita osattava varoa

Suomen MM-rallissa kärkikuljettajilla on ensi kertaa käytössään sarjan rengastoimittaja Pirellin pehmeäseoksinen sorarengas.

Nykyrenkaat eivät ole ns. puhkeamattomia renkaita, joten ajolinjaa on katsottava myös rengasta ajatellen.

- Viime vuonna kun Marcuksen kanssa taisteltiin voitosta, roikuttiin monta kertaa ojan pientareilla ja rengas kolisi kiviin. Nyt sitä joutuu varomaan. Suomessa vauhti on niin kova ja kivien iskut siksi lujia, että vanteisiin tulee herkemmin halkeamia ja ilmat karkaavat, tietää Hirvonen.

Entä vaikuttaako rengas vauhtiin, kun palokkalainen starttaa MM-sarjan johtajana reitille kärkiautona perjantaina?

- Se riippuu kelistä. Jos on kuivaa, näillä renkailla häviää enemmän kuin viime vuonna. Jos on märkää, keulilla on hyvä mennä, ja mitä taaempana tulet, sen liukkaampi tie on, Hirvonen sanoo.

Vuosi sitten Hirvonen oli Suomen MM-rallissa toinen. Hän ei ole koskaan voittanut kotikisaansa. Kukaan mukaan tämänvuotisen kisan suosikeista ei ole koskaan voittanut Keski-Suomen MM-koitosta.