Urheilu

F1-tallit perustivat yhdistyksen

TS/Sutton Images<br />F1-sirkuksen vahvat miehet Max Mosley (vas.) ja Bernie Ecclestone saivat keskiviikkona kabinetteihin vahvan vastavoiman, kun kaikki formulatallit liittoutuivat uuden yhdistyksen nimissä.
TS/Sutton Images
F1-sirkuksen vahvat miehet Max Mosley (vas.) ja Bernie Ecclestone saivat keskiviikkona kabinetteihin vahvan vastavoiman, kun kaikki formulatallit liittoutuivat uuden yhdistyksen nimissä.

HEIKKI KULTA

Kaikkien kymmenen formula 1 -tallin ja lajin kaupallisia oikeuksia hallitsevien CVC:n Donald McKenzien sekä Bernie Ecclestonen huippukokous Ferrarin päämajassa Maranellossa johti uuden talliliittoutuman perustamiseen.

Formula One Teams Association (FOTA) työskentelee jatkossa kansainvälisen autoliiton FIA:n ja Ecclestonen johtaman Formula One Managementin (FOM) kanssa F1-uuden perustuslain - Concorce-sopimuksen - saavuttamiseksi.

Aikanaan omat autonsa rakentaneilla talleilla oli vastaava yhdistys Formula One Constructors Association (FOCA), mutta varsinaiset autotehtaat Ferrari, Renault ja Alfa Romeo eivät kuuluneet siihen. Nyt uudella elimellä on paljon enemmän valtaa kuin FOCA:lla koskaan.

Maranellon kokoontumisessa oli kaksi merkittävää seikkaa F1-urheilun uuden valtajärjestelmän luomiseksi.

Ensinnäkin Ferrari asettui nyt avoimesti muiden tallien rintamaan ja peri siten ilmeisen johtajan roolin uudessa liittoutumassa.

Toiseksi FIA:n puheenjohtaja Max Mosley ei ollut paikalla. Hän on nimenomaan Ferrarin tukemana vienyt F1-urheilua eteenpäin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Alkuperäisen suunnitelman mukaan tallien piti tiistain tapaamisessa keskustella Mosleyn ennen Silverstonen kisaa linjaamista uusista radikaaleista sääntöehdotuksista, jotka FIA-johtaja uhkaa viedä sellaisenaan eteenpäin, mikäli tallit eivät yksimielisesti tee parempia toimintamalleja.

Myös ensi kaudeksi sääntöihin määrätystä jarrutusenergiaa kierrättävästä KERS-systeemistä päättäminen siirtyi tuonnemmas. Ennen kokousta puhuttiin mm. mahdollisuudesta, että ensi vuonna autoihin asennetaan vain 35 kilon ylimääräiset painot, mutta varsinainen KERS-järjestelmä tulisi niihin vasta 2010.

Briatorelta puutelista

Renaultin tallipäällikkö Flavio Briatore katsoo, että F1 kärsii Mosleyn keskittyessä urheilujohtamisen sijasta omien henkilökohtaisten ongelmiensa selvittämiseen.

- Mosleyn puuttuminen näkyy siinä, että F1:lle ei ole mitään projektia. Tallit tuntevat itsensä hylätyiksi, Briatore paasasi Gazzetta dello Sport -lehdessä.

F1:n puutelistalla on Briatoren mukaan paljon tarpeellista.

- Concorce-sopimus, kilpailun lukumäärä, kustannukset, kisojen näyttävyys, määräilevä kilparatojen lisääminen... F1-urheilu pitäisi suunnitella uudestaan. Mielestäni se olisi tallien tehtävä valitsemalla vuoronperään johtaja eri projekteille ja valitsemalla sellainen tyyppi, joka tekee työt, eikä vain toimi pr-mielessä.

Briatore esitti myös uutta päätösmenettelyä niin, että 51 prosenttia riittäisi, sillä yksimielisyyttä ei löydy ja tärkeät asiat eivät etene mihinkään.

On ilmeistä, että uudessa talliyhdistyksessä yksinkertainen enemmistö riittää päättämään asioista.

Ferrarilla lataudutaan

Ferrarin tallipäällikkö Stefano Domenicali puolestaan latautui jo Unkarin GP-viikonloppuun.

- Vaikka kahden viime kisan tulokset olivat meille negatiiviset, Ferrari ei missään nimessä koe mitään kriisiä. Johdamme valmistajien sarjaa, ja teoreettisesti kumpi tahansa kuljettajistamme voisi johtaa jälleen MM-sarjaa sunnuntai-iltana.

- Olemme pisteissä samoissa kuin viime vuonna. Olemme voittaneet puolet kisoista ja ottaneet puolet paalupaikoista. Ihan samoin kuin Ranskan kisan jälkeen emme tunteet olevamme lyömättömiä, emme tunne menettäneemme kaikkea Britannian ja Saksan tapahtumien vuoksi.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

- Koko tiimi tekee parhaansa kääntääkseen tilanteen. Olemme menestyneet takaa-ajajina ennenkin ja olleet kärjessä kauden lopussa, vaikka tilanne on ollut joskus paljon pahempi kuin tällä hetkellä, Domenicali muistuttaa.

Unkarin kisassa Ferrari ottaa autoihinsa Red Bullin alun perin kehittämän moottorikatteen pidennyksen - ''selkäevän'' - vaikka Felipe Massa ehti testata sitä vain yhden päivän eikä Kimi Räikkönen lainkaan.

Yleensä Hungaroringiä on muutenkin pidetty liian hitaana ratana hyödyn saavuttamiseksi tuollaisesta lisäosasta.