Urheilu

Hamiltonin kova kyyti
on tuima testi Ferrarille

EPA EPA-PHOTO / ALL OVER PRESS<br />Kimi Räkkönen toivoo kuumaa keliä Hungaroringille.
EPA EPA-PHOTO / ALL OVER PRESS
Kimi Räkkönen toivoo kuumaa keliä Hungaroringille.

HEIKKI KULTA

Ensimmäistä kertaa tällä kaudella Ferrari ei lähde formula-ykkkösten Grand Prix -viikonloppuun yksioikoisesti vain voitto mielessä. Unkarin kisassa Lewis Hamilton on kaikin tavoin vahvimmissa asemissa.

Hockenheimissa Hamilton sai McLarenin autosta kaiken irti ja siinä kyydissä Ferrari jäi yli puoli sekuntia kierroksella. Jerezin testissä viime viikolla Ferrari löysi lisävauhtia - mutta ei tuota tarvitsemaansa puolta sekuntia.

Hamilton ei - kuten eivät Kimi Räikkönen ja Felipe Massakaan - ole vielä koskaan voittanut kolmea GP:tä peräkkäin. Unkarissa brittitähti voi kuitenkin tehdä ensimmäisen hattutemppunsa - ja samalla voittaa jonkun kisan jo toiseen kertaan.

Vuosi sitten nimenomaan Hungaroringillä syntyi käsittämätön kärhämä McLarenin kuljettajien Fernando Alonson ja Hamiltonin kesken aika-ajossa. Alonso parkkeerasi varikolle niin pitkäksi ajaksi, ettei Hamilton ehtinyt tehdä viimeistä vetoaan.

Tuomaristo rankaisi paaluajan tehnyttä Alonsoa viiden lähtöruudun alentamisella. Näin Hamilton pääsi paalulta matkaan ja johti lähdöstä ruutulipulle asti. Se on toistaiseksi Hamiltonin ainoa koko ajan kärjessä kiitämä kilpailu.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ei vielä suosikkia

Räikkönen ja hänen managerinsa Steve Robertson eivät ole huolestuneet Hamiltonin näennäisestä suosikkiasemasta tässä vaiheessa.

- Vastahan tässä on ajettu hieman yli puoli kautta. McLaren on kyllä parantanut autoaan kahden viime kisan mittaan, mutta tilanteet muuttuvat tässä urheilussa äkisti, Räikkönen muistuttaa.

- Jos McLaren löysi lisää vauhtia autoonsa, niin Ferrari voi vuorostaan löytää lisää vauhtia yhtä hyvin. Olemme onnellisia, että Kimi on juuri oikeassa tiimissä, kun pitää reagoida tilanteeseen nopeasti, Robertson pohtii.

- Viime vuosien aikana ei ole sattunut vain kerran tai kaksi, että Ferrari on saanut asiat luistamaan jouduttuaan hetkeksi altavastaajaksi.

Räikkönen on nyt seitsemän pistettä Hamiltonia perässä.

- Jos Hockenheimia ei oteta lukuun, niin kolmessa edellisessä kisassa olin sellaisissa asemissa, mistä olisi voinut voittaa. Syystä tai toisesta niin ei käynyt ja siksi pistetilanne on nyt, mikä on, Räikkönen summailee.

Hungaroring on tunnetusti rata, millä ajetaan yleensä erittäin kuumassa kelissä. Ferrarilla peukut ovat pystyssä, että tällä kertaakin pätsimäinen helle osuisi Pustan maahan.

- Ihan vaan Jerezin kokemuksien perusteellakin automme pitäisi tykätä kuumasta kelistä. Varsinkin toisena testipäivänä löysimme kaikenlaista.

- Toivottavasti keli on hyvä ja olemme taas parhaassa iskussa, Räikkönen haikailee.

Ferrarilla riittää todistettavaa myös siinä, että hitaammilla radoilla auto kulkee kisassakin kovempaa kuin viime kaudella. Monaco ja Kanada näyttivät, että vauhtia riittää, mutta kisatulokset jäivät jopa heikommiksi kuin viime vuonna.

Manageri Robertson ei nosta Hamiltonia yhtään Räikkösen tai Massan edelle mestarisuosikkina.

- Viime kausi opetti, että mitä vaan voi tapahtua. Nyt kärkikolmikko on seitsemän pisteen sisällä, joten olisi ihan turhaa tehdä jostain toista suurempaa mestariehdokasta.

- Vasta jos Lewis johtaisi vaikka 25 pisteellä, eikä hänellä tallikaveri näytä vievän pinnoja kuten viime kaudella tapahtui, voisi ennustaa hänen olevan kaikkein vahvimmilla, Robertson ruotii.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

- Hamilton on voittanut kaksi viimeistä kisaa ylivoimaisesti, mutta täytyy muistaa, että Silverstonessa Kimi oli aivan tasoissa, kunnes rengaspäätös meni vikaan ja hän hävisi sen jälkeen kuusi sekuntia kierroksella.

- Kiistatta Hamilton nyt tosi vahva. Autoon nimenomaan hänelle räätälöidyt käsintehdyt parannukset näkyvät toimivan hyvin ja McLaren on löytänyt jotain, kuten ovat tiedotteissaan kiitelleet, Robertson myöntää.

Tiistaina F1-tallien johtajat kokoontuvat Ferrarin päämajaan Maranelloon, minne vuosikymmenten tauon jälkeen saapuu myös McLarenin Ron Dennis . Työlistalla on FIA:n puheenjohtaja Max Mosleyn F1-urheiluun ehdottomat sääntömuutokset.

Mahdollista on, että tallit päätyvät viivästyttämään vuodella jarruenergiaa kierrättävän KERS-systemin käyttöönottoa.

Jerezissä sattui vakava onnettomuus BMW Sauberin kokeiltua järjestelmää ensimmäisen kerran yhteistestissä.