Urheilu

Kovalainen oppi uusia aerosäätöjä

Lehtikuva<br />Heikki Kovalainen (oik.) ajoi perjantaina Jerezin testien nopeimman kierrosajan. Kovalainen pyrkii kaventamaan Lewis Hamiltonin etumatkaa uusilla aerosäädöillä, jotka vaativat kummaltakin totuttelua.
Lehtikuva
Heikki Kovalainen (oik.) ajoi perjantaina Jerezin testien nopeimman kierrosajan. Kovalainen pyrkii kaventamaan Lewis Hamiltonin etumatkaa uusilla aerosäädöillä, jotka vaativat kummaltakin totuttelua.

LUIS VASCONCELOS

Heikki Kovalainen vetäisi perjantaiaamuna Jerezin testiviikon nopeimman kierroksen 1.18,385. McLarenin suomalaispilotilla oli paljon uutta testattavaa, eikä hän sen jälkeen enää uhkaillut omissa nimissään helmikuulta olevaa tämän vuoden autojen rataennätystä 1.17,974.

Kovalaisella on kiire rakentaa ajovireensä tallikaveri Lewis Hamiltonin tasolle McLarenin uusilla aerosäädöillä, jotka vaativat kummaltakin poikkeavaa ajotyyliä.

McLaren kulkee kovempaa etupäästään heikommalla downforce-voimalla. MP4-23 -auton etusiipeä säädellään eri kulmaan ja ilmavirrat käytetään visummin hyödyksi pienentämällä moottorin ilmanottoaukkoja.

Kun uutta tyyliä testataan simulaattorissa, kuljettaja aloittaa niillä säädöillä, joihin on tottunut ja vaikkapa 0,1 prosenttia kerrallaan insinöörit muuttavat tietokoneella siipikulmaa ja säätöjä erilaisiin ajovaatimuksiin totuttamiseksi.

Radalla kokeilu tapahtuu päinvastoin. Kuljettaja aloittaa normaaleilla säädöillä ja sitten kerta kerralta varikolla autoa muutetaan kohti radikaalia aeroasua.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kovalainen ajoi iltapäivällä uusilla aerosäädöillä ja myös slicks-renkailla.

Kaikkein parhaiten McLarenin muutokset havaitsee sivuponttoorien ilmanottoaukon koosta, joka pienenee niillä säädöillä, millä Hamilton hallitsi ylivoimaisesti Hockenheimin kisaa.

Kovalainen testasi myös uusia ''sarvisiipiä'', joilla etusiiven ohittavaa ilmaa täsmäohjataan takaisin auton katteisiin.

McLaren käyttää uutuuksista taas eri nimeä kuin muut. Kun talli toi mukaan Red Bullin ideoiman hainevän, sitä kutsutaan selkäeväksi. Hondan ja BMW:n kehittämät ''norsunkorvat'' tunnetaan McLarenilla sarvina.

Näin Wokingin tehtaalla pyritään säilyttämään mielikuva, että mitään ei kopioida vastustajilta.

Ferrarin vauhti yhä hakusessa

Felipe Massa kokeili ensi kertaa Ferrarissa Adrian Neweyn Red Bullille kehittämää moottorikatteen pidennystä. Hainevä ei Jerezin kaltaisella tuuliherkällä radalla pääse oikeuksiinsa. Massa oli vasta viidenneksi nopein ja jäi Kovalaisen kärkiajasta 1,2 sekuntia.

Sen verran Ferrarilla oli kuitenkin paineita, että testi piti tehdä, sillä mitä ilmeisimmin tämä katepidennys on autossa niin Monzassa kuin Spassakin.

- Olen ihan tyytyväinen päivätyöhömme. Meillä oli kiinnostavia kokeiluja joihinkin seuraaviin kisoihin ja lisäksi jatkoimme intensiivistä tutkimustyötä auton säätöpuolella. Nyt meillä on paljon dataa analysoitavaksi. MM-taisto on hyvin avoin emmekä jätä mitään sattuman varaan, Massa tilitti.

Luca Badoer hoitaa Unkariin lähtevien Ferrarien sisäänajon Fioranossa ensi tiistaina.

Kimi Räikkönen kotiutui viikonlopuksi Suomeen ja oli suhteellisen tyytyväinen kahden päivän kokemuksiinsa.

- Nyt auto tuntui ainakin vähän paremmalta kuin Hockenheimissa, mutta ei sitä koskaan tiedä etukäteen, miten se toimii taas seuraavassa kisassa, Räikkönen tuumailee.

- Vielä jäi useita kysymysmerkkejä, mutta voimme olla ainakin positiivisemmalla mielellä kuin Saksan kisan jälkeen.

- Emme ole enää johdossa, mutta niin on ollut vasta yhdessä kisassa. Toivottavasti saamme äkkiä auton samanlaiseen iskuun kuin se oli aiemmissa kisoissa. McLarenin lyömiseksi meidän on saatava pakettimme toimimaan parhaalla tavalla.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Räikkönen on voittanut Unkarissa kerran 2005. Viime vuonna Kimi oli Ferrarilla nopein itse kisassa, mutta aika-ajossa Hamilton hankki paalupaikan, mikä sinetöi samalla virheettömällä ajolla myös voiton, kun ohittaminen oli mahdotonta.

Viikonloppuna Mercedes hakee samanlaista otetta DTM-sarjassa Audia vastaan kuin millä jatkaa nyt F1-sarjassa Ferraria vastaan.

- Kausi on vielä pitkä, mutta Audin tasaisuus on niin huima, että ottaakseni kiinni heidän 14 pisteen etumatkansa, myös heille pitäisi tulla ainakin yksi heikompi tulos, Spengler selvitti.

Spenglerin auton datainsinööriksi täksi kaudeksi kiinnitettiin lahtelainen Pasi Oikarinen , joka on BMW Sauberin F1-testitiimin päällikön Ossi Oikarisen pikkuveli.