Urheilu

Ferrarin insinöörit tietävät missä mättää

TS/Sutton-images<br />Espanjan helle vaikeutti Kimi Räikkösen testiurakkaa Jerezin radalla. Vertailupohjaa muista oli vaikea saada, sillä muut testisivat ensi vuoden sileitä renkaita.
TS/Sutton-images
Espanjan helle vaikeutti Kimi Räikkösen testiurakkaa Jerezin radalla. Vertailupohjaa muista oli vaikea saada, sillä muut testisivat ensi vuoden sileitä renkaita.

HEIKKI KULTA

Ferrarin insinööriporras on pystynyt paikantamaan vikapesäkkeen, joka on haitannut merkittävästi Kimi Räikkösen ja osittain myös Felipe Massan säätötyötä Britannian ja Saksan Grand Prix -viikonloppuina.

Tällä hetkellä työt ovat käynnissä, että tilannetta pystyttäisiin myös parantamaan ensi viikon Unkarin kilpailuun mennessä.

Maailmanmestari Räikkönen ahkeroi keskiviikkona pätsimäisellä Jerezin testiradalla enimmäkseen F2008 -auton säätöjensä helpottamiseksi.

Vaikeutena oli kuitenkin koko päivän ajan noussut kuumuus. Aamulla aloitettiin 24 asteessa, mutta iltapäivällä ilmassa oli 36 astetta ja radan pinnassa mitattiin yli 50 astetta.

Vertailupohjaa muista oli lisäksi hankala saada, kun lähes kaikki muut Räikköstä lukuunottamatta testasivat ensi vuoden sileitä slicks-renkaita ja myös ensi vuoden aerodynamiikkaa.

McLaren on Ferrarin tärkein mittatikku, mutta keskiviikkona reilut kolme kymmenystä Räikköstä nopeamman ajan kiitänyt Pedro de la Rosa ajoi välillä tämän vuoden aero-osilla slickseillä ja sitten ensi vuoden aero-osilla urarenkailla.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Räikkösen leirissä pyöriteltiinkin päitä, kun kierrosajoista ei tiennyt tarkkaan, johtuivatko ne säätöjen parantumisesta, renkaista vai yksinkertaisesti vain rataolojen parantumisesta.

Räikkönen jatkaa vielä torstaina

MM-sarjassa seitsemän pisteen päähän Lewis Hamiltonista pudonnut Räikkönen testaa vielä torstaina. Päätöspäivän ajaa Felipe Massa.

Työt keskittyvät erityisesti etusiiven toimintaan, mutta siinä Räikkösellä ja Massalla on erilaiset säätömieltymykset.

Maranellon tehtailla maanantaina vapistiin pääjohtaja Luca di Montezemolon vaatiessa parempaa menestystä.

- Nyt on näytettävä, keitä te olette. Nyt on se hetki, jolloin meidän on osattava reagoida oikein. Miten on mahdollista, että olimme niin hitaita Saksassa. Niin ei ole ennen tapahtunut, di Montezemolo julisti.

KERS-uhri voi pahoin

Tiistaina koko KERS-projektin uudelleen harkittavaksi asettanut BMW Sauber on jatkanut tutkimuksia, mikä aiheutti 300 voltin sähköiskun tallin mekaanikolle. Mekaanikko kärsi tiistai-iltana huimauksesta ja vietti yön ja myös keskiviikon sairaalassa erilaisissa testeissä. Testitulokset olivat kuitenkin niin rohkaisevat, että hänet passitettiin kotiinsa Sveitsiin toipumaan.

Jarrutusenergiaa keräävän KERS-systeemin aiheuttama sähköisku ei ole mikään tavallinen tärsky, jonka voi saada kotosalla vaihtovirralla toimivasta pistorasiasta. Tämä väijyy uhriaan auton katteesta tasavirtana. Jos käy kuin BMW:n mekaanikolle, että heti iskun jälkeen irrottaa kätensä, selviytyy sentään hengissä, mutta jos jäykistyy paikalleen käsi kiinni, kuolemalta tuskin voi välttyä.

Laitteiston kaapelien täytyykin toimia sataprosenttisen varmasti. Jos niissä ilmenee vaikkapa 0,001 prosentin häiriö, se voi riittää jo tiistaisen kaltaiseen sähköiskuvaaraan.

Vettel viihtyy kärkivauhdissa

Tiistain tapaan myös keskiviikkona Jerezin testien nopeimmasta kierroksesta vastasi Toro Rosson Sebastian Vettel ajalla 1.18,843.

Ensi kaudeksi Red Bullille siirtyvä saksalainen käytti slicks-renkaita ja ensi vuoden downforce-tasoa edellyttäviä pienennettyjä siipiä.

Tämän vuoden autojen rataennätys Jerezissä on 1.17,974, jonka McLarenin Heikki Kovalainen latasi 14. helmikuuta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

- Käytin koko ajan ensi vuoden renkaita. Suurin ero tulee hitaissa mutkissa, missä tuntee enemmän mekaanista pitoa. Aerodynamiikan vähennyksen tuntee taas nopeammilla osilla, mutta sitä tasapainottaa mukavasti näiden renkaiden antama lisäpito, Vettel arvioi.

McLarenilla de la Rosa teki parhaan aikansa 1.19,061 heti aamutuimaan. Hän jatkaa myös torstaina. Päätöspäivän McLarenilla ajaa Kovalainen, joka jo tiistaina treenasi Unkarin kisaa varten Wokingin simulaattorissa.

Näin Lewis Hamilton saa vapaaviikon.

Valencian vauhti liian vaarallista

Uutena kisana elokuun tauon jälkeen MM-sarjaan tuleva Valencia elää jännityksessä.

Erilaisten simulaatioiden mukaan tällä katuradan tyyppisellä uutuusareenalla ajettaisiin kaiteiden välissä jopa 317 km/t, mikä olemattomat turva-alueet huomioiden voi olla liian vaarallista.

Ensi sunnuntaina radalla ajetaan ensimmäisen kerran ja jos vaaroja ilmenee, kuskiyhdistys GPDA käy varmasti F1-hoviarkkitehti Herman Tilken kimppuun turvallisuuden parantamiseksi Espanjan GP-viikonloppuun mennessä.

EPA EPA-PHOTO / ALL OVER PRESS<br />Kimi Räikkönen jatkaa Jerezin testejä vielä torstaina.
EPA EPA-PHOTO / ALL OVER PRESS
Kimi Räikkönen jatkaa Jerezin testejä vielä torstaina.