F1

Ferrari tietää
missä mättää

Turun Sanomat

HEIKKI KULTA

Ferrarin insinööriporras on Turun Sanomien tietojen mukaan pystynyt paikantamaan vikapesäkkeen, joka on haitannut merkittävästi Kimi Räikkösen ja osittain myös Felipe Massan säätötyötä Britannian ja Saksan Grand Prix -viikonloppuina.

Tällä hetkellä työt ovat käynnissä, että tilannetta pystyttäisiin myös parantamaan ensi viikon Unkarin kilpailuun mennessä.

Maailmanmestari Kimi Räikkönen ahkeroi keskiviikkona pätsimäisellä Jerezin testiradalla enimmäkseen F2008 -auton säätöjensä helpottamiseksi. Vaikeutena systeemaattiselle työlle olikin koko päivän ajan noussut kuumuus. Aamulla aloitettiin 24 asteessa, mutta iIltapäivällä ilmassa oli 36 astetta ja radan pinnassa mitattiin yli 50 astetta.

Vertailupohjaa muista oli lisäksi hankala saada, kun lähes kaikki muut Räikköstä lukuunottamatta testasivat ensi vuoden sileitä slicks-renkaita ja myös ensi vuoden aerodynamiikkaa.

McLaren on Ferrarin tärkein mittatikku, mutta keskiviikkona reilut kolme kymmenystä Räikköstä nopeamman ajan kiitänyt Pedro de la Rosa ajoi välillä tämän vuoden aero-osilla slickseillä ja sitten ensi vuoden aero-osilla urarenkailla.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Räikkösen leirissä pyöriteltiinkin päitä, kun kierrosajoista ei tiennyt tarkkaan, johtuivatko ne säätöjen parantumisesta, renkaista vai yksinkertaisesti vain rataolojen muuttumisesta.

MM-sarjassa seitsemän pisteen päähän Lewis Hamiltonista pudonnut Räikkönen testaa vielä torstaina. Päätöspäivän ajaa Felipe Massa. Työt keskittyvät erityisesti etusiiven toimintaan, mutta siinä Räikkösellä ja Massalla on erilaiset säätömieltymykset.

Montezemolo jyrähti jälleen

Maranellon tehtailla maanantaina vapistiin pääjohtaja Luca di Montezemolon vaatiessa parempaa menestystä.

- Nyt on näytettävä, keitä te olette. Nyt on se hetki, jolloin meidän on osattava reagoida oikein. Miten on mahdollista, että olimme niin hitaita Saksassa. Niin ei ole ennen tapahtunut, di Montezemolo julisti.