Urheilu

Mikään säätö ei toiminut mutkiin

Ratamoottoripyöräilijä Mika Kallio tunsi itsensä neuvottomaksi Assenin varikolla perjantaina. Valkeakoskelaisen KTM-talli ei saanut pyöriään toimimaan mutkiin MM-sarjan 250-kuutioisten Hollannin gp:n aika-ajoihin, joten MM-sarjaa johtava Kallio lähtee lauantain kisaan ruudusta 11.

- Olemme kokeilleet kaikenlaista pyörään, mutta emme ole valitettavasti tämän kilpailukykyisempiä tällä radalla. Mutkiin ei voi ajaa kovempaa, sillä muuten menee puskaan. Ihmettelimme tiimin kanssa, että ero kärkeen pysyi koko ajan samana, vaikka teimme mitä muutoksia säätöihin, Kallio tuskaili.

Kallio pöristeli parhaan aikansa 1.40,849 jo torstain aika-ajoissa. Paalupaikan ottaneen Espanjan Alvaro Bautistankaan kierrosajat eivät parantuneet.

Kallio oli parantaa aikaansa hieman perjantain aika-ajon viimeisellä yrityksellään, mutta ruuhka viimeisissä mutkissa hidasti kierrosta liikaa.

Suomalaista ei kannata vielä sulkea pois kilpailun voittokamppailusta. Viime sunnuntaina Kallio sai säädöt kuntoon Doningtonin kisaan, ja nousi voittoon 14:nnestä lähtöruudusta. Asseniin lauantaiksi povattu epävakainen sää toisi Kalliolle etua.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

- Sadekelillä olisimme ehkä kilpailukykyisempiä kuin kuivissa olosuhteissa. Ei auta muuta kuin lähteä taas taistelemaan, Kallio tokaisi.

Ajon Di Meglio ehti eturiviin

125-kuutioisten paalupaikan valtasi Italian Simone Corsi . Suomalaisen Ajo Motorsport -tallin Mike Di Meglio ehti eturiviin neljänneksi.

- Vielä jäi vähän parannettavaa, mutta saimme perjantaina pyörän rungon säädöt toimivammaksi. Kääntyvyys oli jo tuntuvasti torstaita parempi, MM-sarjaa johtava ranskalainen Di Meglio totesi.

Hallitseva maailmanmestari, Australian ja Ducatin Casey Stoner , valtasi MotoGP-luokan paalun niukasti (-0,032) ennen Hondan Dani Pedrosaa ja MM-sarjaa johtavaa Italian Yamaha-kuski Valentino Rossia (-0,139).

250-kuutioiset jäävät historiaan

250-kuutioisten MM-sarja jää historiaan kauden 2010 jälkeen. MM-sarjan komissio päätti perjantaina Hollannin Assenissa korvata sarjan 600-kuutioisten luokalla kaudesta 2011 lähtien.

Muutoksen tavoitteena on auttaa kuljettajia sopeutumaan paremmin siirtymiseen lajin kuninkuusluokka MotoGP:hen. Uudella luokalla pyritään haastaamaan myös MM-sarjan kilpailija Superbike-sarja, jossa päristellään 600-kuutioisilla pyörillä.