Uusi F1-kalenteri herätti närkästystä
HEIKKI KULTA
Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Max Mosleyn luotsaama ensimmäinen maailmanneuvoston kokous kunniansa menettämisen jälkeen ei mennyt hänen kaavailemallaan tavalla.
Mosleyn asettamat taloudelliset tavoitteet jäivät toteutumatta. F1-tallien osallistuminen ensi vuoden MM-sarjaan ei maksa kuin inflaatiokorotuksen verran enemmän kuin tällä kaudellakaan. Talleilta peritään jatkossa 309 000 euroa, kun Mosley ehdotti kynnysrahaksi 740 000 euroa.
Vuoden 2009 alustava MM-kalenteri herätti heti närkästystä.
Ensinnäkin sarja alkaisin kuukautta liian myöhään eli vasta 29.maaliskuuta Australiassa. Kun ensimmäiset testit tämän kauden jälkeen ajetaan jo 17.marraskuuta, talleille kertyisi testiaikaa 4,5 kuukautta. Vaikka paljon uutta - mm. jarruenergiaa keräävä ja kierrättävä KERS-systeemi - tulee autoihin, näin pitkää testijaksoa tuskin kukaan haluaa.
Luultavaa onkin, että ohjelmaa rukataan vielä tuntuvasti.
Kalenterissa on 19 kisaa, kun Ranskan autoliitto sai yhä pukatuksi mukaan Magny-Coursin MM-isännyyden. Suurempi yllätys sen sijaan on, ettei USA palannut kalenteriin. Nyt ainoa uusi kisa on Abu Dhabi, joka järjestää sarjan finaalikisan 15. marraskuuta upeassa teemapuistossaan.
Lomatauko väärään aikaan
Tallit eivät ole tyytyväisiä kesätauon menettämiseen. Nyt ainoa kolmen viikon tauko on järjestetty keväälle Bahrainin ja Espanjan kisojen väliin, jolloin varsinaista tarvetta siihen ei edes olisi. Elokuussa kisat ovat kahden viikon välein, mutta tuskinpa päätös on lopullinen.
Ensi vuonna viikon välein ajettavia kisoja on alustavan ohjelman mukaan neljä kertaa eli kerran useammin kuin tällä kaudella. Turkki on palannut elokuulle, kun tämän vuoden kokeilu toukokuussa osoittautui pahaksi virhearvioksi.
FIA yrittää polkaista liikkeelle uuden Formula 2 -sarjan, ''köyhän miehen luokan'', joka on tarkoitus ajaa kartingtason budjetilla. Mosley kaavaili F2-ehdotuksella näivettävänsä kalliin GP2-sarjan, mutta tuskinpa saa ajatukselleen laajempaa kannatusta.