Kimille luettiin
Murphyn lakia
Turun Sanomat, Monte Carlo
HEIKKI KULTA
Kimi Räikkösen 12 Grand Prix -kisaa peräkkäin jatkunut pisteputki katkesi sateisessa Monacossa.
Kaikki, mikä oli mennä pieleen, myös meni pieleen. Maailmanmestari sai oman kurssinsa kuuluisasta Murphyn laista.
Tai ei ihan kaikki kääntynyt vastaan. Force Indian tekninen ylijohtaja Mike Gascoyne veti maailmanmestarin tuomiolle törmäyksestä Adrian Sutilin perään kahdeksan kierrosta ennen maalia.
Tuomaristo kuuli Gascoynen, Sutilin, Räikkösen ja Ferrarin päästrategi Luca Baldisserin perustelut ja katsoi, että kyseessä oli normaali kilpaonnettomuus. Näin Räikkönen saa seuraavassa kisassa startata niistä asemista, mitkä aika-ajossa hankkii.
Force India käyttää Ferrarin moottoreita, joten vastalauseella viskaaminen soti diplomaattisia suhteita vastaan.
Sutil ajoi virheetöntä kisaa ja olisi tullut Räikkösen edellä neljänneksi sekä avannut Force Indian pistetilin.
Räikkönen oli onnettomuuden sattuessa enää puolustuskannalla ja olisi tyytynyt varmistamaan mielihyvin viitossijan ja niiden tuomat neljä pistettä.
- Painoin jarrua, siinä oli pomppuinen kohta ja takajarrut menivät lukkoon. En pystynyt hidastamaan enkä pystynyt väistämään. Menin vaan täysillä päin. En todellakaan yrittänyt ohittaa häntä. Joskus vaan asiat menevät tällä tavalla pieleen, Räikkönen kuvaili tilannetta.
Viitossija ja neljä MM-pistettä tuhoutuivat yhdessä Ferrarin keulan kanssa.
- Olen todella pahoillani Sutilin ja hänen tiiminsä puolesta. He eivät varmaan usein pääse tilanteeseen, jossa voi sijoittua neljänneksi. Tämä teki varmaan Adrianille kipeämpää kuin minulle.
Kaikki alkoi mutterista
Räikkösen vaikeudet kisassa kulminoituivat tähän tilanteeseen, mutta todellisuudessa Monacon romuralliksi muuttunut kamppailu karkasi Kimin käsistä jo ennen starttia.
Ferrari on saanut Räikkösen vasenta takarenkasta paikalleen ja kun mekaanikot vaihtoivat uutta tilalle, kolmen minuutin aikaraja ennen starttia alittui. Siitä seurasi rangaistus, josta menestys alkoi luhistua.
- Ei se johtunut siitä, että olisimme tehneet rengasvalintaa myöhään. Meillä oli ongelmia takarenkaan mutterin kanssa. Sitä piti säätää vielä silloin, kun ei olisi enää saanut säätää.
- Siitä asti kaikki alkoi mennä huonosti. Sellaista se vaan on, että joskus ei mikään onnistu.
- En saanut renkaita toimimaan alussa lainkaan. Kun turva-auto tuli, niin sen jälkeen renkaat alkoivat tuntua paremmilta, mutta jouduin kärsimään sen rangaistuksen. Ilman sitä olisin voinut johtaa kisaa. Nyt olin siellä takana, enkä nähnyt oikein mitään.
Räikkösen Ferrari lipsahti tallikaveri Felipe Massan tavoin kaiteeseen ensimmäisessä mutkassa. Keula hajosi ja se jouduttiin vaihtamaan.
- Sinänsä en menettänyt siinä paljon, sillä olisin mennyt muutenkin tankkaamaan ja uuden keulan asennus vei vähemmän aikaa kuin bensiinin lisääminen.
Räikkösen radiokin hajosi kesken kisan, eikä häntä voitu informoida, missä muut ovat radalla tai miten saada omaa autoa paremmaksi.
Selvää on, että Ferrarilla on suuria vaikeuksia saada renkaat toimimaan sadekelillä. Niin kävi viime vuonna Nürburgringillä ja Fujissa ja ennen Monacoa tänä vuonna jo Melbournessakin.