F1

Sateen armoilla

TAKTIIKKANURKKA

Turun Sanomat, Monte Carlo

LUIS VASCONCELOS

Monacon Grand Prix -kasvot määräytyvät täysin sen mukaan, ajetaanko kisa kuivassa vai märässä kelissä.

Jos varmaksi ennustettu sade pysyy poissa, kilpailun lopputulos on kärkipään osalta sama kuin aika-ajossakin.

Mutta jos rata on märkä, aika-ajon tuloksella ei juuri ole vaikutusta. Kuka tahansa voi voittaa, kun taktisesti yhtäkkiä olisikin avoimet ovet. Jos sade iskee kesken kisan, taktiikat muuttuvat yhteen pysähdykseen.

Ratkaisevaa on, mihin aikaa sade ryöpsähtää. Jos rata kastuu kesken kisan, vahvoilla on tietysti se kuljettaja, joka ei vielä ole käynyt tankkaamassa ja vaihtamassa renkaita.

Varikkopysähdykset ovat odotettavissa 18-21 kierroksen kohdalla. On oletettavaa, että Ferrarilla Kimi Räikkönen pysähtyy ennen tallikaveriaan, kun McLarenilla Lewis Hamiltonin täytyy tankata ennen Heikki Kovalaista.

Nico Rosbergillä on polttoainetta eniten. Kuudes ruutu antaa hänelle erittäin hyvät asemat ajaa kauden toista palkintosijoitusta. Pitkälle pötkii myös Fernando Alonson Renault.

Kirjoittaja on portugalilainen F1-asiantuntija