Kuskimarkkinat kiinni kuukaudeksi

LK/REUTERS<br />Fernando Alonson (2. vas.) ensi kauden talliratkaisu tulee vaikuttamaan vahvasti koko F1-sirkuksen siirtokuvioihin.
LK/REUTERS
Fernando Alonson (2. vas.) ensi kauden talliratkaisu tulee vaikuttamaan vahvasti koko F1-sirkuksen siirtokuvioihin.

HEIKKI KULTA

McLarenin johtaja Ron Dennis on vahvistanut, ettei aio tehdä ratkaisuja Fernando Alonson jatkamisesta tallissa ennen tämän kauden päättymistä. Samalla Renault, Williams ja Toyota joutuvat siirtämään omat ensi vuoden kuskivalintansa kuukaudella eteenpäin lokakuun loppupuolelle.

Kartoitetaanpa tilanne.

Alonsolla on kolme vaihtoehtoa: 1) jatkaa McLarenilla, mikä ainakin mestarina varmasti olisi kaikille osapuolille kätevää, 2) pitää palkallinen välivuosi ja vaihtaa tallia vuodeksi 2009, 3) vaihtaa tallia, jolloin McLaren voisi Turun Sanomien tietojen mukaan vaatia jopa 50 miljoonan dollarin siirtokorvausta sopimuksen purkamiseksi.

Ferrarilta paikka Alonsolle voisi olla luvassa aikaisintaan kaudeksi 2009. Renault haluaa kuitenkin espanjalaisen vähintään kahden vuoden sopimuksella.

Toyotalle tai Red Bullille Alonson siirto olisi mahtava pr-temppu talven ja alkukauden ajaksi - mutta ei enää, kun tulokset hiipuisivat kärkikvartetin alapuolelle.

Räikkönen ei päätä tallikaveristaan

Kimi Räikköseltä udeltiin torstaina Japanin GP-varikolla, miten hän suhtautuisi Alonson mahdolliseen siirtymiseen tallikaverikseen.

- Ei se minun kohdallani muuttaisi mitään. En usko, että niin muutenkaan tapahtuu. En ole koskaan ollut siinä asemassa, että voisin päättää, kuka on tallikaverini. En todellakaan välitä, kuka siinä ajaa. Ei se minun elämääni vaikuta. Älkää kysykö minulta Alonsosta. En välitä vastata häntä koskeviin kysymyksiin. Ei minulla ole mitään häntä vastaan, mutta en ole täällä puhumassa hänestä.

Felipe Massaa on työnnetty koko Todtin perheen kanssa jo Toyotalle, jotta tallipäällikön karsastama Alonso saataisiin Ferrarille.

Massalta kysyttiin Toyota-huhusta ja Alonson siirrosta?

- Tyhmä kysymys. Minulla on sopimus Ferrarin kanssa ja tietääkseni myös Kimillä on pitkä sopimus, joten Alonsolle ei löydy paikkaa tähän talliin.

Kovalainen liipasimella

Renaultilla loppukaudesta tasaisen vahvoihin esityksiin pystynyt Heikki Kovalainen siirtyy Toyotalle, jos Alonso tulisi talliin. Nelson Piquet junior on varmistanut tallipaikkansa, ajoi toista autoa kuka tahansa. Tärkeät syyt ovat kaupallisia. Renaultilla on isot intressit Brasilian markkinoille ja myös telejätti Telefonica palaa sponsoriruutuun, kunhan tallissa ajaa eteläamerikkalainen kuljettaja.

- Kaikki tallit varmaan haluavat Alonson, jos hän on vapailla markkinoilla. Uskon, että minullakin on ottajia ihan hyvissä talleissa, mutta toivon, että pystyn jatkamaan Renaultilla. Se on minulle paras vaihtoehto ja saamme varmasti hyvän paketin ensi kaudeksi, Kovalainen puntaroi.

- Olen hyvissä asemissa. Flavio Briatore on ollut tyytyväinen ja koko tiimi on tyytyväinen näihin suorituksiini. Se on kaikkein paras juttu. Vielä ei ole uutista tarjolla ja mitä olen ymmärtänyt, vähään aikaan sellaista ei tulekaan.

- Jos Alonso tänne tulee, ensimmäinen vaatimus minulta on, että olemme samalla viivalla. Minulle riittää, että taataan molemmille samanlainen auto ja samanlainen insinööripalvelu käyttöön tallilta. Kakkoskuskiksi en lähde. Sitten tehdään jotain muuta, jos sellainen tilanne tulisi.

- On hyvä, jos Toyota on kiinnostunut. Uskon, että niitä kiinnostuneita on aika monta muutakin. Tunnusteluja on tehty ja minulla on luottamus, että ajamiseni F1:ssä kyllä jatkuvat. Alkukauteen verrattuna tilanne on kääntynyt päälaelleen, kun potkijoita oli paljon, mutta nyt on enemmän niitä ottajia, Kovalainen hymyilee.

Nico Rosbergia istutetaan McLarenille ja Toyotalle.

- Otan sellaiset puheet kohteliaisuutena ja positiivisena kokemuksena nuorelle kuljettajalle, Rosberg ilmoitti.

- Uskon, että Williams on ensi vuonna iskukykyisempi kuin Toyota. Olemme olleet tämän kauden nosteessa ja ensi vuonna olemme Toyotaa valmiimpia haastamaan BMW:t, Rosberg mittaili.

Ennen Belgian kisaa Nico oli yhdessä Keke -isänsä kanssa tutustumassa Toyotan tehtaisiin Kölnissä.

Oikarinen taas kilpavastuussa

BMW Sauberilla kisamiehistöön tuli muutos.

Mike Krack jäi kotiin perheenlisäystä odottamaan ja testiryhmää työkseen johtava Ossi Oikarinen toimii nyt kisatiimin pääinsinöörinä.

Oikarisen alaisuudessa toimivat kummankin kuljettajan kilpainsinöörit.