Loeb ohitti Grönholmin Portugalissa

Sebastien Loeb johtaa Portugalin MM-rallia perjantain jälkeen. Marcus Grönholm piti pitkään johtoa, mutta hallitseva maailmanmestari Loeb ohitti hänet päivän seitsemännellä ja viimeisellä erikoiskokeella. Päivän päätteeksi Grönholm on 3,1 sekuntia Loebia jäljessä.

Grönholmin Ford-tallitoveri Mikko Hirvonen on myös mukana kärkitaistossa. Hirvonen on kolmantena 25,3 sekuntia Grönholmista.

- Hyppäsin huolimattomasti päivän ensimmäisen pätkän puolivälissä, ja autosta hajosi edestä oikea etuiskunvaimennin sekä tuulilasi, Grönholm kertoi. Päivän loput erikoiskokeet sujuivat Grönholmilta jo paremmin.

- Ei minkäänlaisia ongelmia viimeisillä pätkillä. Auto toimi hienosti, Sebastien oli vain nopeampi. On aika usein käynyt niin, että kun ajetaan erikoiskokeet toiseen kertaan, hän oppinut ne ja on nopeampi, Grönholm tunnusti.

Loeb aloitti päivän hieman vaisusti, mutta ranskalainen paransi vauhtiaan päivän edetessä. Kilpailun neljäs, kuudes ja seitsemäs erikoiskoe sujuivat ranskalaisen johdolla, kun taas Grönholm ajoi nopeimman ajan kisan kolmannelle ja viidennelle pikataipaleella.

Hirvonen paukutteli pohja-ajan perjantain ensimmäiselle, 19,92 kilometrin mittaiselle erikoiskokeelle. Hyvän alun jälkeen eroa kärkimieheen alkoi kuitenkin kertyä, eikä Hirvonen pystynyt tekemään avauspäivänä toivomaansa eroa kärkinimiin. Selvää syytä vauhtinsa hiipumiseen päivän edetessä Hirvonen ei osannut nimetä, mutta kertoi renkaidensa kuluneen selvästi enemmän kuin Grönholmilla.

- Huominen tienpinta on renkaille vielä ankarampi, joten alustan säätöjä täytyy miettiä, Hirvonen tuumi.

Subarun Petter Solberg seitsemän ek:n jälkeen kärjen tuntumassa neljäntenä 32,8 sekunnin päässä kärjestä.

Fordin kakkostallin autolla kisaavan Jari-Matti Latvalan auton kojetaulun näyttö pimeni päivän ensimmäisellä erikoiskokeella, eikä Latvala tiennyt mikä vaihde oli päällä. Latvalan auto sammui ylämäkeen ja hän jäi kärjestä tuolla pätkällä lopulta 48,7 sekuntia. Jatko sujui paremmin ja Latvala on seitsemän erikoiskokeen jälkeen kuudentena 1.42,2 kärjestä.

Mitsubishilla kaasutteleva Toni Gardemeister on kymmenentenä, mutta eroa kärkeen on jo lähes kaksi ja puoli minuuttia.