Ferrari joutunee vaihtamaan uuden
moottorin Räikkösen autoon Malesiassa

Lehtikuva<br />Kimi Räikkönen oli päivän toiseksi nopein Malesian testeissä.
Lehtikuva
Kimi Räikkönen oli päivän toiseksi nopein Malesian testeissä.

HEIKKI KULTA

Ensimmäisen kerran F1-urallaan MM-sarjaa avauskilpailun jälkeen johtava Kimi Räikkönen aloitti Malesian testijakson tiistaina tuskastuttavalla odotuksella. Hydraulisten ongelmien vuoksi Ferrari joutui isoon remonttiin ja suomalaistähden ajamiset jäivät aamupäivällä vähiin.

Iltapäivällä Räikkönen pääsi kokeilemaan F2007 -auton uusinta aeroasua ja nappasi nimiinsä päivän toiseksi nopeimman ajan 1.36,302. Kuumankostea ilma höyrysi kuumimmillaan 37 asteessa ja radan pinta 48 asteessa.

BMW Sauber nosti osakkeitaan entisestään, kun Robert Kubica tykitti kymmenyksen Räikköstä kovempaa ja ajoi myös suurimman kierrosmäärän.

Näyttää ilmeiseltä, että ensi viikolla Ferrari joutuu vaihtamaan uuden moottorin Räikkösen autoon ennen lauantain aika-ajoa. Näin Kimi joutuisi starttaamaan kärkikymmenikön ulkopuolelta.

Vaikka Ferrari ajatti molempia kuljettajiaan Australian kilpailun loppuvaiheissa alennetuilla kierrosluvuilla (18 000), Räikkösen moottori kuumeni liikaa eikä mitä ilmeisimmin kestä enää Malesian GP-rasitusta.

Näin varman päälle lasketaan nyt, että on parempi korjata talteen 4-5 pistettä vähemmän kuin jäädä kokonaan pinnoitta keskeytyksen vuoksi.

Felipe Massan moottori vaihdettiin ennen Australian kisaa. Hän starttasi viimeisestä ruudusta ja nousi kisassa kuudenneksi.

Fisichella vaatii isoja muutoksia

Renaultin leirissä tilanne on huolestuttava. Giancarlo Fisichella vaati tiistaina ilmestyneessä Auto Sprint -lehdessä tallilta radikaaleja toimia autoprojektissa.

- Jotta voimme pelastaa kautemme, on parempi ottaa härkää sarvista ja ratkaista kerralla koko ongelma kuin yrittää mennä ontuen pikku hiljaa eteenpäin. Meidän pitäisi rakentaa uusi eturipustus ja uusia runkoa, vaikka siihen tarvitaankin paljon aikaa, Fisichella julisti.

Italialaistähti myöntää ikävöivänsä kovasti yhteistä aikaa Michelinin rengasleirin kanssa.

- On turha peitellä. Meillä on kova ikävä Micheliniä. Se yhteistyö antoi meille kaksi mestaruutta. Nyt homma ei ole hanskassa.

Kun kaikki käyttävät samoja renkaita ja moottorikehitys on jäädytetty, parannuseväät ovat vähissä.

- Ne sektorit, joilla voi tehdä korjausliikkeitä, ovat vähissä. Tämän vuoksi olisi parempi tehdä nyt radikaaleja muutoksia, vaikka ne vaativatkin paljon aikaa.

- Niin kauan kuin olen ajanut Renaultilla, meillä on aina ollut autoetu Australiassa. Tämä oli selvästi heikoin Renault, millä olen Melbournessa ajanut, Fisichella valitteli.

- Oli järkytys nähdä, miten suuri autoetu Ferrarilla ja McLarenillakin oli meihin verrattuna. Jäimme Kimi Räikköselle 1,6 sekuntia ja puoli sekuntia McLarenillekin. Ei sellaista tilannetta voi hyväksyä. Siksi en jättäisi mitään sattuman varaan, vaan ryhtyisin rajuihin muutostoimiin.

Aika ei riitä uuteen autoon

Fisichella ei testaa tällä viikolla Malesiassa, mutta tietää muutenkin, mikä on pelin henki.

- Jotain uutta autoon saamme, mutta vauhtimme on tämä, mikä se on. Paljon ei ole tehtävissä. Miten paljon parannammekin, Ferrari on kaukana edellä vielä monen kisan ajan.

  Renaultilla kiistetään, että talli suunnittelisi kokonaan uutta R27B -runkoa. Uuden auton rakentaminen vaatii vähintään kolme kuukautta. Uusi aeropaketti nykyiseen autoon on luvassa kahden viikon kuluttua Bahrainin osakilpailuun.

Tiistaina Renaultin testit Malesiassa aloitti Nelson Piquet junior , jonka ajopäivä jäi torsoksi teknisten ongelmien vuoksi. Keskiviikkona ja torstaina testit hoitaa Heikki Kovalainen.

Toro Rosso julkistaa tällä viikolla kokeneen italialaisen Giorgio Ascanellin tallin uudeksi tekniseksi johtajaksi. Maseratin kilpaprojektista F1-tasolle palaava Ascanelli toimi Ferrarilla aikanaan Toro Rosson nykyisen omistajan Gerhard Bergerin kilpainsinöörinä. Samassa roolissa hän ahkeroi aikanaan McLarenilla Ayrton Sennan ja Mika Häkkisen kanssa.