Ferrarin renkaat
voittokunnossa
Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Bridgestonen tekninen johtaja Kees van der Grint antaa hyvän vinkin formula 1 -faneille kulloisenkin rengastilanteen havainnoimiseksi.
- Katsokaa kumipintaa. Mitä mustempi, sitä parempi. Mitä harmaampi, sitä huonompi, hollantilaisinsinööri evästää.
Ferrarin kumipinnat loistivat Australian Grand Prix -kilpailun jälkeen mustahehkuisina kuin uudetkin. F2007 -auto on tässä vaiheessa ylivoimainen renkaidensa hyödyntämisessä.
Muilla talleilla esiintyi sitten harmaata väriä esi sävyissä. Vaaleamman harmaat olivat selviytyneet ensimmäisestä tulikokeesta kohtuullisesti. Täysin tummanharmaiksi muuttuneet ovat pulassa.
Huipputalleista pallo on pahiten hukassa Renaultilla. Pääteknikko Pat Symonds myöntää suoraan, että ranskalaistalli kaipaisi hirmuisesti enemmän testiaikaa, mutta nykyisen säännöstelyn aikana siihen ei tarjoudu tilaisuutta.
Ferrarin insinööri McLarenin leipiin
Ferrari on tehnyt Bridgestonen kanssa yhteistyötä vuodesta 1999 lähtien. Vastustajat väittävät, että italialaistalli hyötyisi ajankohdasta, kun sen kilpailijat joutuivat muuttamaan rengasmerkkiä Micheliniltä Bridgestonen leiriin.
Auto-osaston päällikkö Aldo Costa kiistää kuitenkin suoranaiset rengasedut. Maranellosta ei löydy mitään dataa Bridgestonen tälle kaudelle rakentamista kumiseoksista eikä edes insinööripuolella hyödytä tuttavuudesta.
Ferrarin kanssa läheisesti toiminut Bridgestonen rengasinsinööri siirtyi täksi kaudeksi McLarenin palvelukseen. Tilalle tuli uusi nuori insinööri, jonka kanssa Ferrari aloitti kaiken alusta.
Jos Ferrari jossain hyötyy pitkästä kumppanuudesta Bridgestonen kanssa, niin tietysti Maranellossa tunnetaan japanilaistehtaan omaksuma työfilosofia läpikotaisin. Tämä auttaa esimerkiksi hetkillä, jolloin olosuhteet radalla muuttuvat yhtäkkisesti ja joudutaan pelaamaan erilaisilla ilmanpaineilla.