Räikkönen perii myös
Schumin mainostilat
Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Kimi Räikkösen kausi on ohitse ja edessä on yli kahden kuukauden mittainen rentouttava ja akut lataava talviloma.
Ferrarin uuden suomalaistähden manageri David Robertson on sitten sitäkin kiireisempi.
- Loppuvuoden aikataulumme on hyvin kiireinen ennen kuin Kimi aloittaa Ferrarilla, Robertson vakuuttaa Turun Sanomille.
- Kimille on Ferrarilla taattu kypärässä ja haalarissa yhtä paljon henkilökohtaista mainostilaa kuin Michael Schumacherillakin oli, joten meillä on tarjota liike-elämälle houkutteleva investointi markkinoida maailmanlaajuisia brändejä.
Tupakkamerkki katoaa näkyvistä
Marlboro jatkaa Ferrarin pääsponsorina vuoteen 2011 asti, mutta tupakkanäkyvyys katoaa kokonaan autoista ja talliväen asuista.
- Mainostajalle ei ole tämän parempaa aikaa päästä Ferrarin kuljettajan haalariin tai kypärään, kun Marlboron näkyvyys päättyy ja auto on vain punainen. Kun muuta mainosta autoon ei sallita, ainoa tapa päästä mainosmielesssä esille Ferrarin kanssa on kuljettajan kautta. Jokainen haluaa yhdistää tuotteensa voittajaan, Robertson selvittää.
- Kun katsoo F1:tä, Ferrari on näkyvyydeltään aivan omassa luokassaan - kuin Manchester United englantilaisessa jalkapalloilussa. Kaikki yrittävät liittoutua ennen muita aina Ferrarin kanssa - tavalla tai toisella. Sitä kautta brändi saa paljon enemmän näkyvyyttä. Jopa Ron Dennis sanoi Kimille, että jokaista yhtä kuvaa kohden McLarenilla, julkisuus kymmenkertaistuu Ferrarilla.
- Sponsorien kannalta Ferrari on se paikka, mitä kaikki himoitsevat.
Robertson lupaakin pistää hihat heilumaan, että viimeisetkin sopimusneuvottelut Räikkösen mainospaikoista finalisoidaan.
Schumacherin väitettiin hankkineen omien sponsoriensa ja kannatustuotteidensa avulla tuloja lähes toisen mokoman tähtitieteellisen vuosipalkkansa lisäksi.
Räikkösen toinen manageri Steve Robertson tarkensi kuitenkin jo Monzassa sopimuksen julkistuspäivänä, että nuo rahasummat liikkuvat miljoonissa, mutta eivät sentään väitetyissä tulotasoissa.
Luotettavuus auttaa paljon
Varmaa voittajaa tai mestaria Räikkösestä managerit eivät voi tukijoille luvata.
- Kenelläkään ei ole kristallipalloa käytössään. Mutta kun katsoo Ferrarin autojen luotettavuutta - mikä on ollut ongelma McLarenilla - kyllä siellä liikutaan ihan eri tasolla. McLaren ei pelaa luotettavuudessa samassa liigassa Ferrarin kanssa. Siinä suhteessa olemme luottavaisia, David Robertson korostaa.