Ferrari ja Renault
iskevät eri asein
PAOLO FILISETTI
F1-mestaruudesta kamppailevien Ferrarin ja Renaultin kilpajuoksu voittavan auton rakentamisesta kauden päätöskisoihin jatkuu vihoviimeiseen Brasilian Grand Prix -viikonloppuun asti. Nyt on vuorossa loppukirin ensimmäinen vaihe. Tässä ovat strategiat Kiinan GP-kisaa varten.
Ferrari on kuudessa viime kisassa onnistunut parantamaan koko ajan pakettiaan ja saavuttanut huipputason erityisesti rengas- ja aerodynamiikkapuolella.
Huomiotta on kuitenkin jäänyt italialaistallin kehitystyö 056-moottorinsa parissa. Ferrarilla on ollut MM-sarjan toisen puoliskon luotettavin moottori. Tällä osastolla tuli merkittävin ratkaisu Monzan menestykseen. Varmuudella moottori on ratkaisevassa osassa myös Kiinassa.
Shanghai on jarruta ja kiihdytä -rata. Kahden pitkän suoran päässä jarrutetaan rankasti. Keskivaiheilla rata muistuttaa taas Indianapolisin syheröitä. Huippunopeus takasuoran päässä on yksi avaintekijä huippuaikoihin, kuten myös motoriikka kiharaisemmalla osalla.
Ferrari on keskittynyt huippunopeuden kasvattamiseen, mutta onnistunut säilyttämään myös ajettavuuden pienemmillä kierrosluvuilla. Nämä elementit ovat arvossaan Kiinassa yhdistettynä renkaiden sopeutuvuuteen karkeamman asvaltin kanssa. Sitä parempi se on, sitä vähemmän rengas kuluu ja sitä korkeammaksi kasvaa huippunopeus.
Renault kärsii ennen kaikkea massavaimentimen menettämisestä, koska R26 -auto oli alunperinkin rakennettu sen käytön mukaiseksi. Lisäksi auto näyttää hieman kadottaneen kilpailukykyään yleisestikin, joskin Monzassa se vaikutti taas hieman terävöityneen. Italian GP-rata ei kuitenkaan ole kaikkein vaativin erityisesti nopeiden suunnanmuutosten suhteen.
Renault näyttää yhä pysyvän aerodynaamisesti hyvin balanssissa, mikä on tärkeää Kiinaa ajatellen. Auto pystyy hyödyntämään matalan profiilin siivekkeet kuitenkaan menettämättä liikaa syheröosalla. Talli tuo tähän kilpailuun kehitysversion Kanadassa ja USA:ssa käyttämästään paketista. Erityistä huomiota on kiinnitetty takasiivekkeeseen, kun edessä on enemmän Turkin kisan tyylinen ratkaisu.
Lyhyesti sanottuna Renault panostaa autonsa balanssivahvuuteen. Tietenkin renkaat ovat hyvin kriittisessä osassa, kun kurkotetaan palkintokorokkeen keskimmäiselle pallille.
Kirjoittaja on italialainen F1-teknologian asiantuntija