Renault kärsii ainakin
kolmessa kilpailussa
Turun Sanomat, Istanbul
HEIKKI KULTA
Formula 1 -urheilussa ei kärsitä dopingpulmista. Eri tallien kehittämät tekniset hienoudet - ja niiden laillisuuden käsittely oikeusistuimia myöten - tarjoavat kuitenkin kilpa-autoilulle lähes vastaavan oman harmaan alueensa.
Nyt tunteita kuohuttaa Renaultin R26 -autojen iskunvaimentimeen liitetty renkaiden toimintaa edistävä erikoissysteemi - mass damper - joka keskiviikkona tuomittiin sääntöjenvastaiseksi kattojärjestö FIA:n vetoomusoikeudessa.
Renaultin kilpakoordinaattori Pat Symonds myöntää, että menetys on tallille tuntuva.
- Radasta riippuen hyöty oli 1-3 kymmenystä, Symonds vakuuttaa.
Noita kolmen kymmenyksen ratoja loppukaudella olisivat olleet Monza, Suzuka ja Interlagos - siis kolme viidestä. Se on MM-taiston tässä vaiheessa tuntuva prosentti.