Ferrari ja Renault vievät kuskimarkkinat aikalisälle
HEIKKI KULTA
Formula 1 -tähtien siirtomarkkinoilla on otettu aikalisä. Renault on vetäytynyt Ferrarin linjoille ja kun kaksi kärkitallia panttaavat kuskiratkaisujaan alkusyksyyn, muutkaan eivät pysty tekemään valintojaan.
Renault on kasannut tallipäällikkö Flavio Briatoren harteille yhä raskaammat paineet parhaan mahdollisen kuljettajan löytämiseksi. Briatore itse kiinnittäisi tehtävään jo tässä vaiheessa Heikki Kovalaisen , mutta ratkaisu ei ole yksin hänen käsittelyssään.
Ranskalaistalli ei ole peitellyt unelmoivansa, että Michael Schumacheri n häämöttävä jatkaminen Ferrarilla karkottaisi Kimi Räikkösen muualle.
Ferrarilla ei kuitenkaan ole aikomustakaan antaa Räikköselle rukkasia, eikä varsinkaan luovuttaa tätä kovimmalle kilpailijalleen. Italialaistallissa rakennetaan jo tulevaisuutta Kimin ympärille.
Vaikka Räikkönen inttää yhä voivansa valita, missä tallissa ensi vuonna ajaa, se ei onnistuisi ilman, että Ferrari päättäisi purkaa pitävän optionsa suomalaiskuljettajaan.
Ferrarin sisäpiiristä vuotaa tieto, että mikäli Valentino Rossi olisi päätynyt valitsemaan F1-radat ja liittynyt Maranellon miehistöön, tallijohto olisi patistanut Schumacherin lopettamaan uransa. Silloin kuskit olisivat olleet Räikkönen ja Rossi. Sille oli jo pääjohtaja Liuca di Montezemolon siunaus.
Nyt Schumacher voi vapaasti valita, lähteekö ajamaan Räikkösen tallikaverina. Indy-varikolla vaikuttaa yhä vahvemmin siltä, että suuri mestari aikoo tarttua tähän haasteeseen.
Kovalainen pitää päänsä kylmänä
Renaultilla tilanne elää enemmän. Giancarlo Fisichellalla on sopimus ensi kaudesta, mutta Kovalaisen ajaminen hänen rinnallaan ei ole enää varmaa.
Briatore joutuu puntaroimaan ennen Kovalaisen kiinnittämistä ainakin Mark Webberin ja Juan Pablo Montoyan tilanteet. Turun Sanomien tietojen mukaan Renault siirtää ratkaisut tehtäväksi vasta elokuun tauolla Unkarin GP-kisan jälkeen.
Renault viimeistelee moottorikauppaa Red Bullin kanssa. Itävaltalaistallissa ei kuitenkaan uskota Kovalaisen tuloon.
Kovalainen itse ottaa sopimuskuviot rauhallisesti.
- En ole sen paremmin jännittynyt kuin hermostunutkaan. Olen satavarma, että kyllä ne minulle tallipaikan löytävät. Oli se sitten mikä tahansa, olen varma, että ihan hyvä se on minulle, Kovalainen tuumii.
Ero on tietysti tuntuva, ajaako Kovalainen Renaultilla tai jollain muulla autolla.
- Tietysti siinä olisi suuri ero. Haluan olla mahdollisimman kilpailukykyisessä autossa, olipa se mikä tahansa. Parasta olisi tietysti päästä ajamaan heti sitä parasta autoa. Luotan täysin siihen, että olisin heti kypsä ajamaan sillä ja pärjäämään hyvin.
Adrian Neweyn Renaultin moottorille suunnittelema Red Bull ei olisi Kovalaiselle mikään painajaissiirto.
- Paperilla se voisi kuulostaa ihan hyvältä paketilta, mutta vaikea sellaisia juttuja on spekuloida, kun sopimuksia ei ole.
- Minulle on tärkeintä päästä kilpailemaan. Sen prioriteetin olen ilmoittanut myös managereilleni ja kyllä he sen tietävät. Tämä diili on vain yhden vuoden testisopimus ja sitten palaan kilpailemaan. En missään nimessä halua toista vuotta testikuljettajana, sillä siinä piilee suuri vaara, että ilmaantuu uusia nimiä, sinut unohdetaan ja uppoat siihen huonoon kierteeseen, Kovalainen korostaa.
Pikku-Schumi kauhunkentälle
Jarno Trulli saa Toyotalta peräti kolmivuotisen jatkosopimuksen. Sen sijaan Ralf Schumacher katsoo yhä ympärilleen, jos löytäisi parempaa vaihtoehtoa.
Schumacher täyttää perjantaina 31 vuotta. Saksalaistähteen kiinnittyy erityisen suuri huomio, sillä juuri hänelle on kahdella viime kaudella sattunut kammottava onnettomuus Indy-ovaalissa.
Vuonna 2004 Schumacher joutui kuuden kisan ajaksi sairaslomalle. Viime vuonna kuljettaja selvisi vähemmällä, mutta hänen onnettomuutensa toimi sytykkeenä Michelinin vetäytymiseen kilpailusta.
Schumacher kiistää, että pelkäisi palata painajaisradalleen.
- Sanotaan, ettei kaksi ilman kolmatta, mutta en usko niin käyvän minun kohdallani. Tällä kertaa ajan eri rengasmerkillä ja kaiken pitäisi sujua normaalisti, Schumacher toteaa.
Schumacher vakuuttaa olevansa sekä henkisesti että fyysisesti hyvässä iskussa.
- Vuoden 2004 onnettomuudesta en muista mitään. Viime vuonna se ei ollut mikään iso juttu. Hetken huimasi, mutta olisin ollut valmis ajamaan saman tien.