Japanilaistuva Toyota erotti kalliin Gascoynen

TS/Sutton-images<br />Mike Gascoyne saa lähteä Toyotalta.
TS/Sutton-images
Mike Gascoyne saa lähteä Toyotalta.

HEIKKI KULTA

Formula ykkösten parhaiten palkattu insinööri Mike Gascoyne lomautettiin keskiviikkona. Virallinen ero astuu voimaan, kunhan Toyotan autopuolen teknisenä johtajana toimineen britin korvausasiat sopimuksen irtisanomisesta saadaan sovituksi.

Ajankohta Gascoynen erottamiseen on yllättävä. Jos välirikko olisi tapahtunut Bahrainin avauskisan jälkeen, se olisi katsottu tulosperusteiseksi. Kun kenkää tuli juuri ensimmäisen palkintosijoituksen Australiassa tuottaneen kisan jälkeen, on selvä, että taustalla ovat isommat asiat.

Tokion pääkonttori painoi paniikkinappulaa jo ennen kauden alkua, kun Gascoynen valvonnassa syntyneen TF106 -auton kilpailukyky ei ollut odotettua luokkaa.

Nyt epäluottamus Kölnin tehtaaseen on johtanut siihen, että Toyotan kilpatallin johtaminen on siirretty Tokion päämajaan.

Gascoynen erottaminen on vasta alkusoittoa. Virallisesti syynä lomautukseen ovat mittavat tekniset erimielisyydet Toyotan johtoportaan kanssa.

  Kölnin tehtaalla Toyota Motorsportin päämiehenä toimivan John Howettin asema horjuu myös uhkaavasti. Kakkosmiehenä tehtaalla toimiva Yoshiaki Kinoshita omaa jo enemmän valtaa ja tiettävästi Gascoynen lopputili on pitkälti hänen junailemansa.

Kinoshitan uskotaan jatkossa yksinään korvaavan sekä Howettin että tallipäällikkö Tsutomu Tomitan.

Autopuolen uudeksi johtajaksi nimetään Gascoynen erottamisen jälkeen ranskalainen Pascal Vasselon , jonka Toyota värväsi talliin Michelinin pääteknikkona. Vasselonin nousu autopuolen päämieheksi on tavallaan nurinkurista, kun TF106 -auton pääongelma on nimenomaan johtunut takarenkaista, joita ei ole saatu toimimaan. Rengaspuoli on nimenomaan ollut Vasselonin tehtäväkenttänä.

Gascoynen jälkeen seuraavana poistolistalla on moottoripuolen tekninen johtaja Luca Marmorini . Mikäli Toyotan menestys ei parane, potkuja on luvassa lisää. Tässä suhteessa Marmorinilla on suurin vastuu.

Kolmen kilpailun jälkeen Monacoon Toyota tuo kokonaan uuden TF106B -auton, joka parantaa vauhtia 2-3 kymmenyksellä.

Uskon vahvistus loppui lyhyeen

Gascoyne täytti sunnuntaina 43 vuotta. Ralf Schumacherin nousua palkintopallille Australian GP-kolmosena arvostettiin hienona synttärilahjana tallijohtajalle. Toisin kuitenkin kävi. TS kysyi kisan jälkeen Gascoynelta, miten suuri helpotus yllättävä palkintosijoitus hänelle oikein oli.

- Helpotus on luultavasti väärä sana kuvaamaan tunnetta. Olimme koko ajan luottavaisia siitä työstä, jota olemme tehneet. Autolla on riittävä nopeus, kunhan saamme renkaat ja koko paketin toimimaan.

- Kolmas tila on mukava tapa todistaa uskomme oikeaksi. Nyt täytyy pitää huolta, että teemme niin joka kisassa. Uskon, että rengashuolet ovat nyt takana. Tiedämme, mitä tehdä, Gascoyne vakuutti luottavaisesti kolme päivää ennen viikatteen heilahtamista.

Gascoynen sopimus takaa hänelle tiettävästi peräti 13 miljoonan dollarin korvaukset työsuhteen yksipuolisesti katkaisemisesta.

Ei tarjouksia huipputalleihin

Uutta työpaikkaa ei Gascoynelle ole tarjolla huipputalleista. BMW kävi kuumana viime syksynä, mutta on menettänyt kiinnostuksensa. McLarenilla Gascoyne toimi 1988 aerodynamikkan parissa, mutta brittilähteiden mukaan Ron Dennis vihaa Gascoynea samalla tapaa kuin insinööri vihaa Dennisiä.

Luultavasti Gascoyne palaa F1-kehiin aikanaan jonkun pikkutallin leivissä. Sen Gascoyne on tehnyt selväksi, että ainakaan japanilaisten kanssa hän ei enää halua tehdä töitä.

Toyotan kuskipuolella Jarno Trulli tunnetaan nimenomaan Gascoynen suosikkina. Teknisen johtajan lähtö vaikuttaa myös Trullin tilanteeseen.

BMW on kaikessa hiljaisuudessa yhä vakavammin päättänyt panostaa nyt harjoituksia ajavan puolalaisen Robert Kubican nostamiseen ensi kauden kilpakuljettajaksi. Näin yksi vahva vaihtoehto Trullille on menossa sivu suun.

  Kahden viikon testikiireet käynnistyivät varsinaisesti keskiviikkona. Paul Ricardin radalla Renaultin testikuski Heikki Kovalainen oli nopein jo neljäntenä päivänä peräkkäin. McLarenin kollegan Pedro de la Rosa jäi taas niukasti taakse.

Kovalainen ajoi nyt 522 kilometriä. Nopein aika oli 1.04,927.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.