F1

Häkkinen hakee vain
voittoja DTM-sarjasta

Turun Sanomat

HEIKKI KULTA

Mika Häkkisen oppivuosi vakioautojen DTM-huipulla on takana. Huhtikuussa käynnistyvästä sarjasta Mercedeksen 37-vuotias suomalaistähti lähtee hakemaan pelkästään voittoja - ja mestaruutta.

- Täysillä lähdetään alusta lähtien ajamaan voitosta. Kausi on niin lyhyt, että voittamaan täytyy pystyä alusta lähtien. Kymmentä pistettä haetaan heti Hockenheimin avauskisasta, Häkkinen uumoili.

DTM-kauden virallinen esittelypäivä sunnuntaina Düsseldorfissa veti katujen varsille peräti 138 000 autourheilun ystävää. Kaksinkertainen F1-mestari Häkkinen sai raapustaa kätensä kipeäksi nimikirjoituksia vankoille faneilleen.

- Kaikki opettelu on nyt takana. Tiedän tarkkaan, mitä on edessä. Tunnen tiimin, autot ja radat. Ei muuta kuin voittamaan, Häkkinen lataili.

Uusi Mercedes sopii Häkkisen käteen kuin miellyttävin silkkihansikas.

- Auto on todella hyvä, varsinainen rakettipeli. Kaikki haluamani säädöt ja muutokset vaikuttavat heti.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Voimasuhteet vielä hakusessa

Viime viikolla Brands Hatchin testeissä Häkkinen löi pöytään toiseksi nopeimman kierrosajan Audin kehäkettu Tom Kristensenin jälkeen.

Entä sitten kovimmat vastustajat?

- Tässä vaiheessa on hankala sanoa Mercedeksen ja Audin voimasuhteista mitään. Eiköhän kovin vastus irtoa Audin puolelta kolmikosta Mattias Ekström, Heinz-Harald Frentzen ja Tom Kristensen sekä Mersun puolelta Bruno Spengleristä ja Jamie Greenistä, Häkkinen pohdiskeli.

Mestaruuden voittanut Gary Paffett vaihtoi DTM-radat McLarenin F1-testeihin.

Keke Rosbergin johtama Team Rosberg palaa vuoden tauon jälkeen DTM-kehiin. Rosbergin Audeja piiskaavat saksalaiset Frank Stippler ja Timo Scheider.

Aika-ajo F1-muottiin

Merkittävä muutos DTM-ohjelmassa on aika-ajon mukautuminen F1-muottiin. Jatkossa myös DTM-kisan lähtöruudut ratkaistaan aika-ajon pudotuspelinä.

Ensimmäisellä 14 minuutin jaksolla ajavat kaikki 20 autoa, sitten seuraavalla 10 minuutilla enää 14 nopeinta, joista kahdeksan selviytyy seitsemän minuutin finaaliin ratkaisemaan kärkiruudut keskenään.

Kuljettajat ja kalenteri

Kuljettajat ja kilpanumerot:

2 Bernd Schneider (Saksa) Mercedes, 3 Jamie Green (Englanti) Mercedes, 4 Martin Tomczyk (Saksa) Audi, 5 Mattias Ekström (Ruotsi) Audi, 6 Heinz-Harald Frentzen (Saksa) Audi, 7 Tom Kristensen (Tanska) Audi, 8 Mika Häkkinen (Suomi) Mercedes, 9 Bruno Spengler (Kanada) Mercedes, 10 Jean Alesi (Ranska) Mercedes, 11 Alexandros Margaritis (Kreikka) Mercedes, 12 Christian Abt (Saksa) Audi, 14 Pierre Kaffer (Saksa) Audi, 15 Frank Stippler (Saksa) Audi, 16 Timo Scheider (Saksa) Audi, 17 Thomas Mücke (Saksa) Mercedes, 18 Daniel de Rosa (Espanja) Mercedes, 19 Olivier Tielemans (Hollanti) Audi, 20 Vanina Ickx (Belgia) Audi, 21 Mathias Lauda (Itävalta) Mercedes, 22 Susie Stoddart (Skotlanti) Mercedes.

Kilpakalenteri:

9.4. Hockenheim, 30.4. Lausitzring, 21.5. Oschersleben, 2.7. Brands Hatch, 23.7. Norisring, 20.8. Nürburgring, 3.9. Zandvoort, 24.9. Barcelona, 15.10. Le Mans, 29.10 Hockenheim.