Monta tapaa
mestaruuteen
Kimi Räikkösen jarrutusvirhe helpotti oleellisesti Fernando Alonson urakkaa ratkaista maailmanmestaruus heti ensimmäisellä yrityksellä sunnuntaina.
Paalupaikalta Alonso ajaa varmuudella voitosta ainakin ensimmäiseen varikkokäyntiin saakka.
Jos Renault ensimmäisen pysähdyskierroksen jälkeen on yhä McLarenien edellä, hän ajaa voitosta loppuun asti. Mutta mikäli McLarenit ajavat pidempään ja palaavat radalle kärjessä, Alonso tyytyy poimimaan pakollisen kolmossijan - ja pokkaamaan mestaruuden.
Interlagosin radalla on eduksi, mitä pidempään varikkokäyntiä pystyy pitkittämään. Kaksi vuotta sitten Giancarlo Fisichella nousi Jordanilla jopa voittoon asti tankattuaan kaikkein viimeisenä.
Alonson kannalta tärkeää oli, että tallikaveri Giancarlo Fisichella onnistui niin hyvin aika-ajossa. Vaikka italialaisen auto oli kevyt, hän pystyy tarvittaessa auttamaan tallikaveria ja tietyin edellytyksin tukkimaan ainakin Räikkösen tietä.
Juan Pablo Montoyan apu Räikköselle on paljon hankalammin toimitettavissa. Luultavimmin McLaren satsaa suoraan valmistajien MM-taistoon ja antaa Montoyan ajaa suoraviivaisesti voitosta.
Vain superstartilla Montoya voisi häiritä Alonsoa ja myös Fisichellaa ja ojentaa auttavan kätensä Räikkösen nousulle.
Sadekeli vaikuttaisi kilpailuun oleellisesti. Varmuudella märkä rata olisi Renaultin autolle paljon pahempi vastus kuin McLarenille.
PAOLO FILISETTI
Kirjoittaja on italialainen F1-teknologian asiantuntija .