Räikkösen jatko McLarenilla
ratkeaa vasta tammikuussa
HEIKKI KULTA
Kimi Räikkönen hyvästelee jo kuusi voittoa ja viisi paalua tällä kaudella tuoneen McLarenin MP4-20 -auton, kun pääsee ruutulipulle päätöskisassa Kiinassa. Sen jälkeen Räikkönen viettää ensin syntymäpäiväänsä ja pitää ennätyspitkän - kolmen kuukauden - talviloman.
- Kauden päätyttyä ajan seuraavan kerran vasta tammikuussa, kun McLarenin uusi auto on valmis, Räikkönen paljasti Turun Sanomille.
Kaikkien tallien uudet autot tulevat aikaisin moottorimullistuksen vuoksi.
Renault ei ainoana tallina pysty käyttämään uutta V8-moottoria nykyisessä autossaan, joten ranskalaistallin ensi kauden auto pyritään rakentamaan jo tämän vuoden puolella.
McLarenin MP4-21 tulee radalle ilmeisesti tammikuun puolivälissä.
Talvitestit kautta 2006 varten alkavat 29. marraskuuta Barcelonan viikolla, sen jälkeen ajetaan joulukuussa kaksi viikkoa Jerezin radalla.
McLaren testaa Mercedeksen uutta V8-moottoria vanhassa MP4-20 -autossa, mutta Räikkönen jättää ne ajotehtävät mieluusti Juan Pablo Montoyalle ja Pedro de la Rosalle.
- Minua ei tarvita ennen kuin uusi auto tulee. Omasta puolestani ei olisi mitään järkeä ajaa enää vanhalla autolla, Räikkönen tuumaili.
Moottorimuutos ratkaisee paljon
Siirtyminen kahdeksansylinteriseen, 2,4 -litraiseen moottorikokoon merkitsee tuntuvaa muutosta F1-urheilulle. Räikkönen myöntää, että tallien nykyiset voimasuhteet voivat heittää kuperkeikkaa moottorimuutoksen myötä.
- Voihan se varmaan muuttaa jotakin. Kuka saa uuden moottorin toimimaan parhaiten ensimmäisenä vuotena ja löytää parhaan tehon, on kärjessä. Sehän sen ratkaisee.
Mercedes rakentaa V8-moottoriaan ilman koko F1-taipaleen suunnittelutyötä johtanutta Mario Illieniä.
Räikkönen voi vain luottaa, että Mercedeksen oma väki pystyy rakentamaan kilpailukykyisen ja luotettavan voimanlähteen kaudelle 2006.
- Toivottavasti sieltä tulee hyvä kone. En osaa kyllä yhtään sanoa etukäteen, millainen se on. Kohtahan sen sitten näkee, Räikkönen kuittasi.
McLarenin johtaja Ron Dennis analysoi saksalaisen Bild am Sonntag -lehden haastattelussa, etteivät Räikkösen kokemat tekniset ongelmat ole johtuneet huolimattomuudesta.
Räikkönen ei purematta nielaise Dennisin kantaa.
- En tiedä, mihin ne viat sitten perustuvat. Ongelmia ne ainakin ovat. - Ihan sama sitten mihin ne perustuvat, mutta jos kone hajoaa, ei se ainakaan minun vikani ole. En tiedä, onko se huolimattomuutta vai miksi sitä kutsuisi, mutta ei se ihan normaalia ole, Räikkönen tokaisi.
Alonso ansaitsee mestaruutensa
Fernando Alonso on ollut Räikköstä onnekkaampi. Ansaitseeko Alonso mestaruutensa vai onko se onnesta kiinni?
- Kyllä se sen ansaitsee, jos se sen voittaa. Kenellä on kauden lopussa eniten pisteitä, niin se sen mestaruuden on ansainnut. Ei siinä millään muulla ole merkitystä, Räikkönen vastasi.
Alonso pääsi tavoittamattomaan johtoon jo kauden neljässä ensimmäisessä kisassa. Ratkesiko mestaruus jo tuolloin?
- En nyt sanoisi niin. Jos me olisimme voittaneet kaikki, mitä meidän olisi pitänyt voittaa, niin tilanne olisi aika lailla erilainen, Räikkönen laskeskeli mutta vakuuttaa, ettei missään vaiheessa ole tullut mieleen, että MM-taisto olisi ohitse?
- Tietenkään ensimmäiset kisat eivät auttaneet, mutta kun auto rupesi kulkemaan, huomasin, että on mahdollisuus. Kun auto on hajonnut vähän väliä, niin ei se helppoa ole ollut. En kyllä ole turhaan stressannut mitään, Räikkönen luotaili.
Useampaan otteeseen Räikkösen lyhyt kiri on katkennut, kun Alonso on pystynyt venyttämään eroa uudelleen.
- Se ei todellakaan ole ollut mukavaa ja kannustavaa, mutta sellaista se vaan on ollut. Mitään ei pysty enää muuttamaan.
Räikkönen on ajanut upean kauden ja tempaissut useita fantastisia kierroksia. Parhaana niistä Räikkönen pitää Monacon aika-ajokierrosta.
- Se onnistui niin hyvin, ettei olisi juuri lujempaa enää päässyt.
Uusi auto ratkaisee jatkon
Räikkösellä on sopimus McLarenin kanssa vielä ensi vuodesta. Jos ensi kausi alkaa yhtä kurjasti kuin kuluvakin, vedätkö johtopäätökset ja vaihdat tallia?
- En ole miettinyt koko ensi kautta vielä yhtään. Kun nyt saadaan tämä vuosi ensin alta pois, niin katsotaan ensi kautta vasta sitten. Ei se minua vielä silleen kiinnosta, mitä silloin tapahtuu. Sittenhän sen näkee, Räikkönen väisteli.
- Kunhan ensi vuoden alussa tulee uusi auto, sittenhän se rupeaa selviämään, mitkä mahdollisuudet meillä on.
Kausi Montoyan kanssa on Räikkösen mukaan sujunut suurin piirtein siten kuin hän osasi uumoillakin.
- Ei tämä kausi ole ollut sen erilaisempi. Montoya on ihan all right. Kaikki on toiminut meidän välillämme hyvin ja sehän on pääasia. Mitään ei ole jäänyt hampaankoloon. Eihän sille voi mitään, ettei se ole juuri pystynyt auttamaan tässä MM-taistossa, Räikkönen summaili.
Montoya vitsaili, ettei ainakaan lähtisi lomalla istumaan iltaa Räikkösen kanssa.
- Ainakin jos joisimme, häviäisin Kimille monta kierrosta. Siksi vietän vapaa-aikaa mieluummin vaimoni kanssa, Montoya hohotti.
Anteeksipyyntö riitti Räikköselle
Saksalainen AutoBild Motorsport -lehti pyysi Räikköseltä koko sivun ilmoituksella anteeksi tekaistua juttuaan suomalaistähden väitetystä sekoilusta Monzan testi-iltana.
Julkinen anteeksipyyntö riittää Räikköselle, eikä hän toteuta uhkaustaan saksalaislehden haastamisesta oikeuteen.
- Ajattelin haastaa ne oikeuteen, mutta enpä taida nyt enää viitsiä. Ensi kerralla teen sen varmasti, jos ne vielä kirjoittavat jotain vastaavaa. On ne tyhmiä ihmisiä.
Räikkönen toivoo, että tapaus toimii varoituksena muille häntä ahdistelleille julkaisuille.
- Kai kaikki täytyy ottaa huomioon. Jos joku kirjoittaa jotain sontaa, voin kyllä haastaa ne siitä oikeuteen. Ei se minun päiviäni pilaa, Räikkönen korosti.