McLarenin säätäminen Brasiliassa tavallista hankalampaa
HEIKKI KULTA
McLarenin voittoisa auto - voittoprosentti 72.7 Espanjan osakilpailusta lähtien - tapaili perjantaina parasta vauhtiaan Brasilian Grand Prix -harjoituksissa.
Testikuski Alex Wurz kiiti nopeimmat kierrosajat - 1.11,701 ja 1.12,083 - kummallakin harjoitusjaksolla.
Sen sijaan vielä mestaruudesta hengittävä Kimi Räikkönen oli eksyksissä omassa autossaan.
- Meille tuli paljon kotitehtäviä. Eiköhän datatietoja tarkemmin tutkimalle keksitä lääkkeet, joilla säädöt saadaan paremmiksi lauantaille, Räikkönen kiteytti.
Perjantain harjoituksissa tallit yleensä tietävät oman potentiaalinsa ja siten tavoiteaikansa, johon autolla eri bensiinilasteissa pitäisi pystyä.
McLarenilla Wurz ja Juan Pablo Montoya löysivät omat rajansa, mutta Räikkönen tiesi jääneensä omasta tavoiteajastaan liikaa.
Räikkösen kannalta säätötyötä ei helpottanut yhtään, kun kolmatta autoa ajoi Pedro de la Rosan sijasta Wurz. Räikkösen ajotyyli on niin lähellä de la Rosaa, että espanjalainen pystyy auttamaan suomalaista. Wurzin tyylillä ei Kimin autoa säädellä.
Renault vasta hakee rajojaan
Päävastustaja Renaultilla pallo on täysin keskialueella. R25-autossa on uutta pohjassa, keulassa ja perässä sekä lisäksi uusi moottori, jota varmuuden vuoksi ajatettiin perjantaina lasketuilla kierrosluvuilla.
Fernando Alonso ja Giancarlo Fisichella eivät voineet tietää likikään omaa tavoiteaikaansa, mikä varmasti näkyy vielä lauantaiaamun harjoituksissakin.
Alonso jäi Räikkösestä reilut kolme kymmenystä, mutta sillä ei ole juuri merkitystä lauantain paalutaistoa ja erityisesti sunnuntain kisaa ajatellen.
- Eiköhän parhaasta lähtöasemasta aika-ajoon pitäisi olla jotain hyötyä, Räikkönen arvioi.
- Säätäminen oli kyllä tavallista hankalampaa. Vielä ei yksikään mutka mennyt niin kuin pitäisi. Ainahan tämä rata on samanlainen, liukas ja myös pomppuinen, mikä tekee säätämisestä vielä hankalampaa.
- Nyt emme löytäneet koko päivänä oikeastaan yhtään mitään säätöjä. En todellakaan ole tyytyväinen, mutta eiköhän lauantaiksi jotain keksitä.
- Tietysti uusilla renkailla saa aina hyvän kierrosajan, mutta siltikään auto ei tuntunut hyvältä. Vauhtia autossa on ja minunkin pitäisi päästä paljon kovempaa.
Alonson voittamisesta erityisesti sunnuntain kisassa Räikkönen ei ota minkäänlaista lisämurhetta.
- Ainahan minä yritän hänet voittaa. Ei tässä tilanteessa siksi ole mitään uutta, Räikkönen kuittasi.
Brasilialainen Emerson Fittipaldi on varautunut menettämään kaikkien aikojen nuorimman F1-mestarin tittelinsä Alonsolle.
- Tunnen pelkästään ylpeyttä, mikäli Fernando vie ennätyksen itselleen. Meidän tarinamme muistuttavat niin paljon toisiaan. Minun tapaani Fernando on edistynyt huimaa vauhtia, pääsimme molemmat nopeasti F1-tasolle ja aloimme voittaa nopeasti.
- Fernando ei tee juuri koskaan virheitä. Hän on nopea ja ansaitsee mestaruuden enemmän kuin kukaan toinen, Fittipaldi ylisti italialaisen Gazzetta dello Sport -lehden haastattelussa.
Alonso itse katsoo, että mestaruuden arvoa nostaa erityisesti, kun seitsenkertainen mestari Michael Schumacher on yhä taistelussa mukana.
- Tietysti mestaruus tuntuu vielä paremmalta, kun Michael ajaa edelleen. Jos Michael olisi jo lopettanut, sanottaisiin, että mestaruus meni jollekin toiselle, kun hän ei enää ollut mukana, Alonso summaili.
Räikköselle pitkä talviloma
McLaren ajaa kauden loppuun ilman pääsponsoria. Neuvottelut ensi kauden nimikkorahoittajasta ovat yhä kesken.
Mikroprosessorijätti Intel liittyy McLarenin tukijoukkoihin, mutta näillä näkymin Westin paikalle nimikkosponsoriksi tulisikin telejätti British Telecom.
Kausi päättyy 16. lokakuuta Kiinassa. Sen jälkeen F1-väelle on tiedossa kuuden viikon tauko ennen kuin testit ensi vuotta varten käynnistyvät 29.11. Barcelonassa.
McLaren palkitsee Räikkösen tämän kauden aherruksen taas pitkällä talvilomalla. Kimi aloittaa testit vasta tammikuussa 2006.
Räikkösen testeihin tuleekin pitkä tauko. Tämän kauden osalta Kimi ajoi viimeisen jakson elokuun lopussa Monzassa. Ensi viikolla McLaren testaa Jerezin radalla, mutta Kimi ei ole mukana.
Ferraria lukuun ottamatta muut tallit ovat noudattaneet MM-kauden ajan 30 testipäivän sopimusta. McLaren, Renault, Toyota, Williams ja BAR ovat ajaneet toistaiseksi 28 päivää, Red Bull 25, Sauber 21, Jordan 15 ja Minardi 6 päivää.
Rajoituksista piittaamaton Ferrari on uurastanut MM-kauden aikana 75 päivää. Tiettävästi Maranellon väki pitää MM-sarjan päätyttyä kuuden viikon testitauon.