Ferrari palasi
tallirintamaan
Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Formula 1 -urheilussa odoteltiin keskiviikkona selvitystä ensi vuoden teknisistä säännöistä.
Tallijohtajat ja kattojärjestö FIA:n päämiehet Max Mosleyn johdolla kokoontuivat Milanon autoklubin tiloissa. Keskustelua käytiin kuitenkin lähinnä vuodesta 2008.
Näin kaikkein odotetuinta tiedotetta ensi vuoden aika-ajosysteemistä ei lähtenytkään maailmalle.
Merkittävää kokouksessa oli, että ensimmäisen kerran 18 kuukauteen kaikki kymmenen tallia kerääntyivät samaan tapaamiseen. Ferrari on vältellyt muita ja tyytynyt neuvottelemaan sääntömuutoksista vain FIA-johdon kanssa.
Talleilla oli palaveri myös maanantaina Heathrowin lentokentällä Lontoossa. Sen tekemistä ratkaisuista ei ole kiirinyt mitään informaatiota.
FIA:n puheenjohtaja Mosley pitää perjantaina lehdistötilaisuuden Monzassa. Viimeistään silloin kuullaan tilannekatsaus ensi vuoden sääntönäkymistä.
Aika-ajosysteemi säilyy nykyisenä
Käytännössä on lähes varmaa, että myös ensi vuonna aika-ajomalli säilyy nykyisessä formaatissaan. Kuljettajat tekevät yhden, maksimissaan kaksi nopeaa kierrosta kisabensiinit tankissa.
Suunnitteluosastojen on viimeisteltävä ensi vuoden autojen tankkikoot eikä sen jälkeen ole sijaa aika-ajosysteemin rukkaamiseen.
Mikäli olisi päädytty ajamaan ns. aika-ajosäädöissä kevyillä autoilla, tankkikoko olisi ollut kunkin tallin vapaasti ratkaistavissa tarvittavien varikkopysähdysten mukaan.
Nykyinen systeemi kuitenkin mahdollistaa maksimissaan 80 kilon tankkikoon, sillä yhtä varikkokäyntiä käytetään korkeintaan Monacossa.
Merkittävin muutos ensi kaudeksi on joka tapauksessa siirtyminen 2,4 -litraisiin V8-moottoreihin.
Moottorikoon pienentäminen merkitsee varmuudella, että nyt Monzassa saavutettavia huippu- ja keskinopeuksia ei ensi vuonna saavuteta.