Tumppauksen aika

TS/
TS/

Heikki Kulta

Formula 1 -urheilu on rietastellut tupakkarahoilla 37 vuoden ajan.

Ensimmäisenä tupakkalogot toi Grand Prix -radoille Etelä-Afrikan kisassa rhodesialainen John Love , jonka Cooper-Climaxin kyljessä nähtiin Gunston -merkit.

Seuraavassa GP:ssä Espanjassa Lotus iski sitten Gold Leaf -tunnuksin ja käynnisti varsinaisesti F1:n tupakka-ajan.

Pioneeri Love kuoli viime toukokuussa keuhkosyöpään - polttamatta itse koskaan yhtäkään tupakkaa.

Lauantaina koittaa sitten Euroopan Unionin säätämä aikaraja tupakoiden tumppaamiseksi moottoriurheilusta.

Eräät tallit ovat juurtuneet niin syvälle tupakkateollisuuden syövereihin, ettei edes EU:n mahtikäsky katkaise suhteita kokonaan.

Itse asiassa perjantaina tupakkakiellon takia Hungaroringin varikolla vallitsi melkoinen sekaannus. Britanniassa majaa pitävät tallit - BAR, Red Bull, Renault ja Jordan - joutuvat olemaan erityisen varuillaan, pähkäillään, mikä on sallittua ja mihin asti.

Englannin viranomaisten piti lähettää toimintaohjeet talleille perjantai-iltaan mennessä.

Vastuu on valtava. Mikäli tallijohtaja joutuu tuomiolle tupakkalakien rikkomisesta, siitä voi ankarimmillaan seurata kahden vuoden vankilatuomio.

Ferrari on tässäkin suhteessa omassa leirissään ja noudattaa Italian lakeja, jotka antavat enemmän pelivaraa tupakan mainostamisessa.

Ainakaan Italiassa laki ei estä näyttämästä tupakkamainoksia niiden maiden kisoissa, joissa se on sallittua.

Sinänsä F1-väki katsoo, että lauantaina ainoa häviäjä on urheilu.

- Tupakointi ei vähene, mutta F1-urheilu vain menettää arvokkaat tupakkarahat, sanoo Renaultin teknikko Pat Symonds , ketjupolttaja, joka hampaat ovat kellastuneet 40 tupakan päivävauhdilla.

Peli on kovaa.

Tamperelainen Uffe Tagström joutui maalauttamaan McLarenin kuljettajien kypärätkin uudestaan, kun jo Kimi-nimenkin kirjoitustapa olisi tiukimman tulkinnan mukaan antanut mielleyhtymän Westin tupakkamerkkiin.

Lauantaina kypärässä lukee sitten koko nimi Kimi Räikkönen , mustalla ja punaisella värillä. Viskimerkki Johnnie Walker tulee kuljettajille vain ajohaalarin olkapäihin.

EPA EPA-PHOTO / ALL OVER PRESS<br />Mika Kallio ajoi Saksan helteessä toiseksi ja aikoo jatkossa keskittyä vain pääsemään maaliin.
EPA EPA-PHOTO / ALL OVER PRESS
Mika Kallio ajoi Saksan helteessä toiseksi ja aikoo jatkossa keskittyä vain pääsemään maaliin.