F1

FIA:n maailmanneuvosto
kuulustelee Michelin-tallit

Turun Sanomat

HEIKKI KULTA

Indianapolisin muusta radasta nostettu ovaaliosuus - 12 prosentin kallistus - aiheutti USA:n Grand Prix -viikonloppuna ranskalaiselle Michelinin renkaalle liian ankaran rasituksen tietyssä kulmassa.

Laskelmien mukaan täydellä vauhdilla kaarteen ottaminen kuormitti Michelinin neljää rengasta ylimääräisellä 2000 kilolla. Eräiden autojen nykyisellä painojakautumalla siitä aiheutui liian suuri turvallisuusriski ja tästä syystä Michelin neuvoi tallejaan jättämään kilpailun ajamatta.

Seitsemän tallin autot osallistuivat GP-kisan lämmittelykierrokselle, joten jälkirangaistusta niille tuskin voi olla uhkana, kun joukkokeskeytys tapahtui turvallisuussyistä.

Kun kaikki autot olivat lämmittelykierroksella mukana, kuusi Bridgestonen renkaita käyttänyttä autoa saa normaalit MM-pisteet tililleen. Näin voittaja Michael Schumacher nousi vain kolmen pisteen päähän Kimi Räikkösestä MM-taistossa ja Ferrari pääsi McLarenin kanssa tasapisteisiin valmistajien MM-sarjassa.

Schumacher heitti haasteen ja vakuutti taistelevansa taas mestaruudesta.

- Vaikka kaikki autot olisivat olleet mukana, uskon, että olisin voinut voittaa tämän kisan joka tapauksessa, Schumacher väitti.

FIA vaatii selvitykset

Kansainvälinen autoliitto FIA kutsui maanantaina Michelinin seitsemän asiakastallin edustajat selvittämään kantansa FIA:n maailmanneuvostolle Pariisissa keskiviikkona 29.kesäkuuta juuri ennen seuraavaa Ranskan GP-kilpailua.

Maailmanneuvosto on FIA:n korkein toimielin.

Michelin ei antanut talleille takuita renkaiden turvallisuudesta ja tästä syystä 14 autoa vetäytyi kisasta lämmittelykierroksen jälkeen.