F1

Rengassääntö pakotti
McLarenin riskipeliin

Turun Sanomat, Nürburgring

HEIKKI KULTA

Uusi rengassääntö on armoton - varsinkin, kun johtaa niukasti kisaa.

Uhkaavasti kuluva rengas pitäisi vaihtaa, mutta säännöt sallivat sen vain, jos se hajoaa tai aiheuttaa turvariskin.

Kimi Räikkönen yritti keinotella maaliin asti sen jälkeen, kun jarrutti eturenkaansa littanaksi 26 kierrosta ennen maalia. Entisaikaan vahingon olisi saanut paikatuksi vaihtamalla rengasta.

Nyt siihen olisi vaadittu ensin hyväksyttävästi vaihtokelpoinen vahingoittunut rengas ja lisäksi yksi ylimääräinen varikkokäynti.

Sellaiseen ei tiukassa voittokamppailussa ollut varaa.

- Otimme laskelmoidun riskin ja maksoimme siitä kovan hinnan, McLarenin johtaja Ron Dennis summaili.

- Kisan jälkeen Kimi vakuutti minulle, että teimme oikean ratkaisun. Olimme täällä voittamassa. Kolmas sija olisi tietysti ollut parempi kuin mitä nyt koimme, mutta me taistelemme mestaruudesta. Vain voittaminen oli tärkeää, Dennis korosti.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

McLarenin aivoriihi mietti päät puhki, pitäisikö Räikkönen vetää sisään ylimääräiselle varikkokäynnille, mutta kun se olisi maksanut GP-voiton, suomalaistähti pidettiin riskillä radalla.

Renkaat nyt turvallisempia

- Rengassääntö sinällään ei tätä aiheuttanut. Kun renkaan täytyy kestää koko kilpailun ajan, rakennamme kovempia seoksia, jotka ovat samalla turvallisempia, Michelinin päämies Pierre Dupasquier vakuutti.

- Eihän se rengas hajonnut. Etujarru meni lukkoon. Jouduin tekemään sen monta kertaa aiemmin ja kerta kerralta se meni pahemmaksi. Kun rengasta ei vaihdettu, se hajoitti sitten eturipustuksen, Räikkönen selvitti.

- Kun uusien sääntöjen vuoksi rikkoutunutta rengasta ei saa vaihtaa samalla käynnillä kuin tankkaa bensiiniä, se oli tarpeen hyvä syy olla tekemästä ylimääräistä pysähdystä.

- Eihän meillä toisaalta ollut mitään hävittävää. Meidän täytyi saada enemmän pisteitä kuin Fernando Alonso. Tämä oli ainoa keino yrittää sitä, Räikkönen lohduttautui.