F1

McLaren kärsi
tappion joukkueena

Turun Sanomat, Nürburgring

HEIKKI KULTA

Kimi Räikkönen poistui kahdesta edellisestä kisasta 2003 ja 2004 Nürburgringin varikolta kesken kaiken ja neuvoi kysymään tapahtuneesta niiltä, jotka rakentavat hänen autonsa.

Sunnuntaina MM-taistossa rajusti näpeilleen saanut suomalaistähti jakoi tällä kertaa pettymyksen täysin rinnoin koko McLaren-tallin kanssa.

Räikkönen nappasi startissa odotetusti kärkipaikan kiihdytettyään paalumies Nick Heidfeldin Williamsin ohi ensimmäisen mutkaan.

Kierroksella ohittamiset koituivat Räikkösen ongelmaksi ja ratkaisevaksi koetinkiveksi kävi Jacques Villeneuven Sauberin kiertäminen 33. kierroksella eli 26 kierrosta ennen maalia.

- Ohittaessaan Villeneuven Kimi joutui siirtymään ajolinjalta ja kääntämään sieltä pomppuiselta osalta mutkaan. Hän lukitsi oikean etupyörän, rengas meni littanaksi ja sen jälkeen alkoivat hurjat värinät, McLarenin johtaja Ron Dennis selvitti.

- Tutkimme renkaan Kimin viimeisellä varikkokäynnillä emmekä pitäneet sitä turvattomana.

- Tavan mukaan rengas lukkiutuu sen jälkeen aina samasta, kulmistuneesta kohdasta ja viimeiset kymmenen kierrosta Kimin täytyi todella huolehtia siitä tarkkaan.

- Puhuimme koko ajan radiolla. Tiesimme, että Kimillä oli vaikeuksia nähdä eteensä. Emme kuitenkaan olleet huolissamme näistä ongelmista, kun hän pystyi pitämään kilpailukykyistä vauhtia.

- Lopulta hirmuiset värinät ylikuormittivat jousituskomponentit ja ne pettivät.

- Yhtiön ja tallin puolesta en tunne, että olisimme ylittäneet vastuumme. Rengas ei ollut turvaton ja Kimi pystyi tulemaan toimeen kovissa värinöissä, Dennis korosti.