Urheilu

Räikköselle kehuja renkaiden hyväilystä

LK/REUTERS<br />Kimi Räikkönen ajoi Monacossa voittoon renkaita hellien. Fernando Alonson Renaultissa renkaat olivat kisan jälkeen lähes puhki kuluneet.
LK/REUTERS
Kimi Räikkönen ajoi Monacossa voittoon renkaita hellien. Fernando Alonson Renaultissa renkaat olivat kisan jälkeen lähes puhki kuluneet.

HEIKKI KULTA

Kimi Räikkönen jahtaa harvinaista kolmatta perättäistä Grand Prix -voittoa sunnuntaina Mercedeksen kotimaisemissa Nürburgringillä.

Mika Häkkinen pystyi koko F1-urallaan vain kerran kolmeen perättäiseen täysosumaan. Näin kävi kausien 1997-98 taitteessa, kun Mika voitti Jerezin, Melbournen ja Sao Paulon kisat putkeen.

Ei olisi väärin, jos Räikkönen tähtäisi tässä vaiheessa neljänteen perättäiseen voittoon, sillä hän oli vauhdiltaan yhtä ylivoimainen jo huhtikuussa Imolassa kuin sittemmin hallitsemissaan Barcelonan ja Monacon kisoissakin.

Räikkönen on johtanut kolmessa viimeksi ajamassaan kisassa koko ajan - yhteensä lähes 610 kilometriä - kun auto on vain toiminut.

McLarenin MP4-20 -auto on kerännyt kaikki mahdolliset kehut. Adrian Neweyn johtamat työryhmät keskittyivät suunnittelussa renkaita hellivään autoon, rakensivat siitä vahvasti etupainoisen ja kun Michelin ryhtyi pehmentämään kumiseoksia, McLaren ponnahti kärkiautoksi kuin raketti.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Newey kiittelee Räikkösen panosta rengasylivoimaan.

- Olemme tehneet rankasti työtä löytääksemme parhaan harmonian automme ja Michelinin renkaiden kesken. Nyt meillä on valtit käsissämme, koska renkaat eivät kulu ennen aikojaan.

- Tässä työssä Kimistä on suunnaton apu. Hän pystyy suorastaan hyväilemään renkaitaan. Hän käyttää kaikki keinot välttääkseen kuluttamasta niitä. Hän ei jarruta liian villisti mihinkään mutkaan, ja tankki täynnä hän säätelee kaasujalkansa raskaudenkin loistavasti, Newey kehuu.

Kuin Prost parhaimmillaan

Newey näkee Räikkösen ajotavassa ja nopeudessa samaa tehokkuutta kuin McLarenilla 1980-luvulla loistaneella Alain Prostilla.

- Kimi ajaa samalla huomaamattomalla huimalla nopeudella kuin Prost parhaina päivinään. Hän tekee sen tavattoman vaivattomasti ja aina autoaan säästäen, tekninen johtaja myhäilee.

Monacossa McLaren pystyi käyttämään Michelinin kaikkein pehmeintä rengasseosta, ja silti sen renkaat olivat 78 kierroksen rääkin jälkeen paremmassa kuosissa kuin vastustajilla puolimatkassa.

McLaren piti Räikkösen radalla 24 kierroksen kohdalla turva-auton takana. Heti sunnuntaina pääjohtaja Ron Dennis paljasti, että ratkaisu tehtiin tallin Paragonin päämajassa, missä asiantuntijat analysoivat tietokoneilla vaihtoehdot.

Laskelmat laadittiin siitä, olisiko Räikkösen auto voitu tankata 54 kierrosta varten eli ajamaan maaliin asti ilman ongelmia. Vastaus oli kielteinen, mutta se varmistui vasta, kun Räikkönen oli jo päästetty varikkoportin ohitse.

Renault painostaa nyt Micheliniä palaamaan alkukauden taktiikkaan ja rakentamaan kovempia kumiseoksia. Jos rengasvalmistaja ei taivu, Fernando Alonson muhkea MM-johto uhkaa murentua käsiin. Renaultin R25 -auto on rakennettu takapainotteiseksi. Pehmeämmät kumilaadut ovat vieneet tietyt valtit, jotka sillä avauskisoissa oli käytössään.

BMW palaveroi Sauberin ostosta

Keskiviikkona ilmestynyt Auto, Motor und Sport -lehti ennakoi lähes varmaksi, että BMW ostaa Sauberin ja ajaa jo ensi vuonna omana nimikkotallinaan.

- Haluan viiden vuoden päästä ajaa firmani ohitse Hinwilissä ja tietää sen olevan hyvissä käsissä. Minulle on sama, mikä logo silloin siellä on seinässä, Peter Sauber vakuutti lehdelle.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

BMW:n johtokunta kokoontuu 2. kesäkuuta Münchenissä keskustelemaan vaihtoehdoista.

Saksalaislehden mukaan johtoportaan Burkhard Gössel ja Mario Theissen ovat valmiit päättämään yhteistyön Williamsin kanssa. Omana tallina ajamisessa palaisi yli 200 miljoonaa euroa kaudessa.

Gerhard Berger ehdotti BMW:lle jo 2002 Sauberin ostamista. Siitä asti ajatus on kytenyt.

Williams pitää vielä kiinni vuoteen 2009 jatkuvasta BMW-sopimuksesta, mutta Auto, Motor und Sportin mukaan BAR-Hondan tankkivilpistä kärsimä rangaistus saattaa mullistaa moottorimarkkinat.

BAR-toiminta ärsytti Hondan ja japanilaisfirma katsoo nyt ympärilleen.

Williams on kiinnostava vaihtoehto. Kukaties Jenson Button ajaisikin lopulta ensi vuonna edelleen Hondan moottorilla - mutta Williamsin kuljettajana.

Kevään mittaan Williams on hieronut kauppoja myös Toyotan kanssa.