Mitsubishi hakee kehitystä
voimansiirtoa rukkaamalla
Mitsubishi-talli on tehnyt väkevän paluun rallin MM-sarjaan kuluvalla kaudella.
Kahden osakilpailun jälkeen talli on automerkkien MM-sarjassa kolmantena ja Harri Rovanperä kuljettajien MM-sarjassa viidentenä. Talli aikoo pysyä kärkivauhdissa uusimalla voimansiirtoa ja jousitusta.
- Testasimme aktiivista keskuslukkoa Espanjassa ja Gilles Panizzi jatkoi sen ajamista myös Ranskasta ja se näyttäisi olevan tulossa Meksikon MM-rallin autoihin. Se on kuitenkin vielä sen verran yksinkertaisella asteella, ettei siitä hirveän suurta iloa ole, Rovanperä sanoo.
Talli on toistaiseksi kilpaillut vuoden 2006 sääntöjä mukailevalla "mekaanisella autolla", jolla Panizzi ajoi Monte Carlo- rallissa kolmanneksi ja Rovanperä Ruotsin rallissa neljänneksi. Kuluneen viikon testeissä talli kokeili aktiivista, eli elektroniikan ohjaama voimansiirron keskuslukkoa.
- Se vaatii vielä paljon kehitystä, mutta testeissä oli hyvä huomata, että se toimi moitteetta. Se on hyvä lähtökohta, Rovanperä totesi.
Rovanperä uskoo, että todellinen harppaus ajettavuuden kehittämisessä tallin ajokkiin saataneen Meksikon rallin jälkeisissä testeissä, joihin talli aikoo rukata takajousituksen geometriaa.
- Auto on edelleen aika jäykkä. Teimme nyt jo pieniä muutoksia iskunvaimentimiin. Mutta vasta seuraavassa testissä on tarkoitus kokeilla muutoksia jousituksen geometriaan, Rovanperä sanoo.
Rovanperä toivoo, että kehitystoimet pitävät tallin mukana kärkikahinoissa.
- Meillä on alkukauden kisoissa ollut onneakin mukana. Uskon, että jatkossa meillä tulee olemaan täysi työ ihan nykyisten asemien säilyttämisessä, Rovanperä sanoo.