Varovainen kauneus korvaa
Williamsin ruman rohkeuden
Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Williamsin FW27 -auto ei tällä kertaa hurmaa uskaliailla ideoillaan.
TS:n F1-avustaja, teknikko Paolo Filisetti katsoi, että Williams olikin selvästi ottanut opikseen viime vuoden rohkeudesta maksamastaan kovasta hinnasta.
- Monin tavoin tämä on kaunis auto, viime vuotta säväyttänyt rumuus on poispyyhkäisty, vaikka tämä onkin vain evoluutiomalli sen jälkeen. Kekseliäisyyttä ei nyt ole käytetty, Filisetti tuumii.
- Autoa voisi luonnehtia perinteikkääksi. Kaikkien muiden tapaan pienuus on nyt muotia. Tietyllä tavalla tässä autossa ei ole mitään erityisluonteista, kaikki on vain pienennettyä, Filisetti korostaa.
- Nokka on korkea, ohut ja putoaa jyrkästi. Syvä keskiosa on hyvin alhaalla. Uudet säännöthän sallivat etusiiven keskiosassa 50 sentin osan olevan muuta siivekettä alempana.
- Sivuponttoonit ovat hyvin kapeat ja pakoputkiston ulostulot ovat kuin Renaultilta, samoin kuljettajan pään taakse kiinnitetyt lisäsiivet.
- Williams on juuri sellainen kuin osasi odottaa. Luotettavuus on sen suurin kysymysmerkki.
Raju moottori
piti hyllyttää
Moottorivalmistaja BMW on tehnyt uuden moottorin vähäisin kierroslukujen ja tehojen pudotuksin. Itse auto on Gavin Fisherin ja aerodynamiikan kakkosketjuun kuuluvan Loic Bigoisin piirtämä.
Moottorijohtaja Mario Theissen paljasti, että BMW oli rakentanut jo erittäin tehokkaan B85-uutuusmoottorin, mutta kun säännöt määräsivät moottorien eliniäksi kaksi GP-viikonloppua, baijerilaiset joutuivat kehittämään viime vuoden pohjalta B84/5 -mallin.
Williamsilla on saman tien valmiina kaksi uutta autoa. Heidfeld ajoi ensimmäiset testikierrokset jo maanantaina. Varsinaisesti vauhtia päästään vertailemaan saman tien kilpailijoihin, kun yhteistesti käynnistyy tiistaina.