F1-kuljettajien palkkakatto
Mosleyn uusi säästöehdotus
HEIKKI KULTA
Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Max Mosley järkyttää nyt formula 1 -kuljettajia ehdottamalla talleja sopimaan omasta palkkakatostaan kuskimarkkinoille.
Lisäksi brittijohtaja kaavailee enimmäisikää tallien toiselle kuljettajalle, jotta tälle paikalle olisi pestattava halvemmalla ajava nuorukainen.
Mosley on koonnut jälleen mullistavan ehdotuslistan tuntuvien kululeikkausten aikaansaamiseksi F1-urheilussa vuoteen 2008 mennessä.
Tallit haluavat siirtää kokousta
Ongelmaksi on noussut yhdeksän tallin halu siirtää Mosleyn perjantaille sopimaa kokousta tuonnemmas. Mosley vakuuttaa, että kokous järjestetään, vaikka Ferrarin edustajat olisivat sen ainoat osallistujat.
Luultavimmin tallirintama kuitenkin tavalla tai toisella osallistuu perjantain tapaamiseen, jotta Mosley ja Ferrari eivät pääse sooloilemaan keskenään.
Mosley on julkistanut asialistan erilaisten uutiskanavien kautta.
Palkka-asioiden lisäksi siihen kuuluvat ehdotus siirtymisestä vain kaksipäiväiseen GP-viikonloppuun, yhden valmistajan rengasmonopoliin, vara-autojen kieltäminen, standardijarrut, telemetrian poistaminen kokonaan, lämmityspeittojen ja kalliiden rakennusmateriaalien kielto jne.
Ferrari testaa elokuussakin
Yhdeksälle tallille riittää tässä vaiheessa tiistaina sovittu testirajoitus. Ferraria lukuunottamatta kaikki muut tallit ajavat MM-kauden aikana maksimissaan vain 30 testipäivää.
Maranellon miehistö kieltäytyy jyrkästi hyväksymästä testien vähentämistä. Ferrari vetoaa siihen, että se on ainoa Bridgestonen renkaita kehittävä talli, kun Michelinillä on leirissään seitsemän tallia rengastestejä jakamassa.
Ferrari katsoo, että muiden tallien käytös antaa sille vapauden testata omien tarpeidensa mukaan.
Tiistain julkilausuman jälkeen tallipäällikkö Jean Todt korosti, että tämän jälkeen Ferrari voi testata myös kesälomalla elokuussa ja kauden päätyttyä marraskuussa, kun se muuten olisi kunnioittanut herrasmiessopimuksella tehtyjä testitaukoja.
Ferrari voittaa omin säännöin
F1-urheilun ylipäällikkö Bernie Ecclestone on tiukasti yhdeksän tallin kanssa samassa rintamassa.
- En ollut tiistain tapaamisen kutsujana. En korostaisi liikaa koko asiaa, mutta Ferraria ei kutsuttu, koska jos Jean Todt olisi ollut mukana, hän olisi vain riidellyt kaikkien kanssa ja kaikki hänen kanssaan, emmekä olisi taaskaan päässeet mihinkään, Ecclestone selvitti.
- Kun menemme tärkeimpien kysymysten ytimeen, toki Ferrarikin kutsutaan mukaan.
Tallirintaman äänitorvena esiintyvä Paul Stoddart kiitteli yhteishenkeä ja vakuutti tallien olevan nyt yhtenevämpiä kuin koskaan.
- Teemme työtä, jotta lopulta päätyisimme vain kymmeneen testipäivään. Tunnemme Ferrarin röyhkeyden ja likinäköisyyden. Jos heille ei käy 30 testipäivää, suuri yleisö voi vetää siitä johtopäätökset.
- Ferrari saattaa jatkaa voittamista - mutta tekee sen sitten omilla säännöillään. Se ei varmasti ole hyväksi Ferrarin maineelle, Stoddart tokaisi.
Tallien kirjelmä Mosleylle iskee FIA:n ja Ferrarin yhteisrintamaan.
- Panoksena on koko F1-urheilun tulevaisuus. Emme voi enää huiputtaa yleisöä ja sponsoreita jatkuvilla sääntömuutoksilla.
Yhdeksän tallia ja Ecclestone kaavailevat nyt kolmen ensimmäisen GP-kilpailun rauhoittamista uusien sääntöjen tutkiskeluun.
- Bahrainin kisan jälkeen aiomme kokoontua ja keskustella, onko säännöissä korjattavaa, Minardin johtaja Stoddart tarkensi.
Concorde-potti nyt houkutteleva
Ecclestone esitteli talleille peruslinjat uudesta Concorde-sopimuksesta, jonka Ferrari on jo allekirjoittanut.
- Pelkäsimme, että Ecclestone vaatii meitä heti allekirjoittamaan uuden sopimuksen. Onneksi niin ei tapahtunut. Pyysimme häntä esittelemään pääkohdat ja tutustuimme niihin, Stoddart selvitti.
Taloudellinen puoli on tärkein. Uusi Concorde takaisi talleille jaettavaksi viiden vuoden ajaksi kolme miljardia dollaria eli 600 miljoonaa per vuosi.
Jokainen talli saisi automaattisesti 40 miljoonaa dollaria. Mestaritalli kuittaisi yhteensä yli sata miljoonaa.
Ecclestone houkuttelee pikaiseen päätökseen ja tarjoaa 35 miljoonan dollarin lisäbonusta vuosista 2005-2007 ja lisäksi takautuvasti 7-9 miljoonaa viime kauden tv-tulopotista, jos sopimus allekirjoitetaan heti.
Bonus merkitsisi, että jo tänä vuonna paras talli saisi kymmenen miljoonaa ja heikoinkin viisi miljoonaa dollaria ylimääräistä.
Heidfeld otti paalupaikan
Testirajoitukset eivät vielä paina ja Valenciassa käytiin keskiviikkona työntäyteinen päivä.
Williamsilla kuskihaku käy kuumimmillaan ja saksalainen Nick Heidfeld onnistui kaksintaistelun päätöspäivänä tykittämään päivän kärkiajan 1.10,231. Tallipaikasta kilpaileva Antonio Pizzonia jäi kymmenyksen ja hävisi yhteenoton 2-5.
- Tein kaikkeni. Olen tyytyväinen kaikkiin testinäyttöihini. Nyt on vain odotettava tallin ratkaisua, Heidfeld totesi.
Williams julkistaa kuljettajansa viimeistään maanantaina uuden autonsa kanssa.
Barcelonassa Kimi Räikkönen ajoi kolmannen päivän McLarenin uudella autolla ja poistui hymyssä huulin kotimatkalle. Torstaina ja perjantaina on ajovuorossa Juan Pablo Montoya.