Wurz kirosi uudet rengassäännöt
HEIKKI KULTA
McLarenin pitkäaikainen testikuljettaja Alexander Wurz on lähes järkyttynyt yritettyään kahden päivän ajan Barcelonan Grand Prix -radalla sopeutua ensi kauden rengasseoksiin.
- Kiroilin koko ajan kiertäessäni rataa, sillä autoa oli suorastaan paskamaista ajaa.
- Uusi rengasrajoitus tekee ajamisesta turhauttavaa touhua. Pitkien vetojen tekeminen ottaa hermoille, Wurz valitteli.
McLarenin työjuhta totesi nopeasti, että 400 kilometrin kestovaatimuksiin rakennetuilla renkailla ihannevauhtia ei saavuteta lainkaan.
- Kun lähtee matkaan, renkaiden suoritustasoon tulee normaalisti lyhyt pudotus. Nyt pito ei parane missään vaiheessa ennen pysähdystä. Edes bensiinilastin keventyessä ei pääse hyötymään lainkaan.
Aiemmin renkaat rakennettiin kestämään maksimissaan 80 kilometriä.
Nyt kattojärjestö FIA on määrännyt, että Grand Prix -viikonloppua kukin kuljettaja saa käyttää maksimissaan kolmea rengassarjaa, joista perjantain jälkeen yhdellä ajetaan lauantain harjoitukset ja toisella aika-ajot sekä kilpailu.
Älykkäimmät saavat edun
Ferrarin uusi testikuljettaja Marc Gene muistuttaa, että rengasuudistus merkitsee etua älykkäimmille kilpailijoille, jotka osaavat parhaiten huolehtia kumeistaan.
Rengasystävällisiä tähtiä ovat ainakin Renaultin Giancarlo Fisichella ja McLarenin Kimi Räikkönen , jotka eivät radalla sorru äkäisiin äkkiliikkeisiin.
Peräti seitsemän tallia rengastavan Michelinin kilpapäällikkö Pierre Dupasquier kuittasi Barcelonan testijakson vielä pelkäksi rutiiniksi.
- Todellinen rengastyö käynnistyy varsinaisesti vasta, kun vuoden 2005 autot valmistuvat.
Bridgestonen tekninen johtaja Hisao Suganuma pyöritteli päätään kysymykseen, kuinka kova työ tehdasta odottaa.
- Ainoa varma asia on, että tarvitsemme rutkasti enemmän aikaa löytääksemme toimivat ratkaisut. Kun aerodynaamista pitoa on vähemmän, tarvittaisiin pehmeämpi kumiseoksia. Sellaiset renkaat eivät kuitenkaan kestä riittävän pitkään. Kovilla seoksilla auto heittelehtii selvästi enemmän, Suganuma totesi.
- Panostamme paljon testaamiseen Ferrarin kanssa. Alkuun kierrosnopeudet putoavat kahdella sekunnilla, mutta uskomme sen tasoittuvan aikaa myöten.
Testaaminen Barcelonassa jatkuu lauantaina Michelinin sadekelin kokeiluilla. Kastellulle radalle lähtevät yhdellä autolla BAR, Renault, Williams, McLaren ja Toyota.
Ensimmäisenä uuden autonsa esittelee Toyota, jonka TF105 julkistetaan 8. tammikuuta Barcelonassa. 11.1. on vuorossa Sauberin C24, ja samoihin aikoihin valmistuu myös McLarenin MP4-20. Sen jälkeen 18.1. nähdään BAR-Hondan 007.
Ensi viikolla Jerezin testeissä ajetaan jo enemmän 2005-säädöissä. BAR keskittyi niihin jo Barcelonassa, ja myös McLarenilla Wurzin ja perjantaina Pedro de la Rosan tehtävä oli ajaa ensi vuoden moottori- ja vaihdelaatikkokokeita uusien sääntöjen aerodynamiikalla.
Villeneuve viihtyi heti
Perjantaina nopein oli Toyotan testikuski Ricardo Zonta ajalla 1.14,975. Sauberilla debytoi Jacques Villeneuve , joka nautti uuden tallinsa välittömästä ilmapiiristä.
- Yllättävintä oli, ettei mikään mennyt vikaan. Kolme kilpailua Renaultilla auttoivat suunnattomasti. Pääsin hyvin vauhtiin, vaikka pääpaino onkin tallin, auton ja renkaiden oppimisessa.
- Pidän tallista, jossa ei politikoida. Kun pomo sanoo ei, se on sitten ei. Siitä se lähtee, Villeneuve kiitteli.
Aivan tallikaveri Felipe Massan kierrosaikoja Villeneuve ei saavuttanut.
Sauberilla on varauduttu siihen, että ensi kauden jälkeen se joutuu hakemaan uuden moottoritoimittajan Ferrarin tilalle. Siirtyminen kahdeksansylinteriseen moottoriin kaudeksi 2006 avaa markkinat uudella tavalla. Sauberin asemaa Ferrarin kumppanina tavoittelee jämerästi uusi venäläistalli Midland.