Honda hankkii BARin
ja hiljentää tallijohdon

LK/AFP<br />BAR Hondan varikkoväki työskentelee ensi kaudella Nick Fryn johdolla, kun Honda siirsi perjantaina entisen tallipäällikön David Richardsin muihin tehtäviin ostettuaan 45 prosenttia tallin osakkeista.
LK/AFP
BAR Hondan varikkoväki työskentelee ensi kaudella Nick Fryn johdolla, kun Honda siirsi perjantaina entisen tallipäällikön David Richardsin muihin tehtäviin ostettuaan 45 prosenttia tallin osakkeista.

HEIKKI KULTA

Formula ykkösten huipputallien joukkoon kuudennella kaudellaan MM-sarjassa noussut British American Racing (BAR) kokee merkittäviä uudistuksia.

Japanilainen autojätti Honda ilmoitti perjantaina ostaneensa 45 prosenttia BAR-osakkeista. Loput 55 prosenttia jäivät vielä savukeyhtiö British American Tobaccon (BAT) haltuun.

Koko tallin Honda lunastaa näillä näkymin nimiinsä vuoden kuluttua, kun tupakkamainonta Euroopan F1-kisoissa kielletään.

Hiljainen mies tallin johtoon

BAR-Hondan tallipäällikkönä joulukuusta 2001 asti toiminut 54-vuotias David Richards joutuu väistymään. Uudeksi päämieheksi tallille - ainakin kokonaan Hondaksi siirtymiseen asti - nimettiin 48-vuotias britti Nick Fry.

Richards värväsi Fryn neljä vuotta sitten Fordin Euroopan osastolta johtamaan Prodrive -yritystään. Viime kaudella Fry toimi BAR-Hondan toimitusjohtajana.

Siinä missä Richards on suulas ja erittäin esiintymishaluinen, Fry on hiljainen ja vetäytyvä. Kuljettajien sijasta parrasvaloihin hakeutuvan Richardsin sijasta jatkossa BAR-johdossa toimii kameroita karttava mies, jollaista Honda arvostaa.

Richards teki tehtävänsä

Richards toki pysyy BAR-kuvioissa ja nähdään varmasti usein Grand Prix -varikoilla.

- BAT palkkasi meidät (Prodrive-yhtiön) kääntämään BAR-tallin kurssin menestykseen ja varmistamaan pitkän tähtäimen tulevaisuuden. Sen tehtävän olemme täyttäneet.

- Olen ylpeä siitä, mihin Prodrive on pystynyt suunniteltua lyhyemmässä aikatalussa. BAR-Honda on nyt terveellä pohjalla jatkamaan taistelua maailmanmestaruudesta. Luonnollisesti meillä on vahvat intressit tallin menestymiseen jatkossakin, Richards summaili.

BAR-Hondan kuljettajina jatkavat Jenson Button ja Takuma Sato , jotka hankkivat tallille peräti 11 palkintosijoitusta menneen kauden aikana. Voittotili jäi yhä avaamatta.

Honda satsaa autopuolelle

Hondan myötä talli sai vahvimman moottorin. Syyskuussa japanilaistehdas antoi ymmärtää saavuttaneensa jo maagisen tuhannen hevosvoiman rajapyykin.

Omistajaksi siirtyessään Honda lisää panostustaan koko talliin. Brackleyn tehtaille autosuunnittelun pariin siirtyy yhä lisää Hondan omia insinöörejä.

Tekninen johtaja Geoff Willis joutuu Hondan äänivallan kasvaessa pidättäytymään yhteistyöstä F1-lehdistön kanssa. Willis tunnetaan kaikkein informatiivisimpana huippuinsinöörinä GP-varikolla. Hondalle tällainen tiedonvälitys ei sovi.

Osansa Hondan kritiikistä sai myös Richards, jonka piikkiin pitkälti meni Buttonin sopimusselkkaus BAR:in ja Williamsin välillä.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.