Urheilu

Hubbert jatkaa edelleen Mercedeksen johdossa

HEIKKI KULTA

Mercedes Benzin vahvan formula 1 -johtajan Jürgen Hubbertin piti jäädä eläkkeelle toukokuun alussa. Myös suurten autovalmistajien yhdistyksen GPWC:n nokkamiehenä toimiva Hubbert jatkaa kuitenkin yhä Mercedeksen johtokunnassa nykyisessä roolissaan.

Saksalaisen Der Spiegel -lehden mukaan Hubbertin ja hänen seuraajakseen valitun Wolfgang Bernhardin erimielisyydet koko autotuotannon suunnitelmista johtivat siihen, että Bernhard kapuaminen hierarkiassa pysähtyi tähän.

Hubbert on Mercedeksen F1-panostuksen takuumies ja hänen jatkamisensa on merkittävä uutinen myös McLarenille.

Samalla Mercedeksen urheilutoimintaa johtava Norbert Haug säilyttää tärkeän tukijansa johtoportaassa.

Räikkösellä turhin testijakso

Muuten viikko ei ole sujunut McLarenin ja Mercedeksen kannalta hedelmällisesti. Kimi Räikkönen ajoi koko F1-uransa turhimman testijakson Silverstonen radalla.

Kaksi päivää kaatosateessa ilman monsuunirenkaita värjötellyt suomalaistähti pääsi ajamaan yhteensä vain 19 kierrosta. Torstaina Räikkönen käväisi radalla vain kerran tosimielessä yrittämässä, mutta joutui luovuttamaan havaittuaan ajamisen täysin merkityksettömäksi.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Imolan Grand Prix -viikonloppuun perin raihnaisena joutunut Räikkönen totesi nyt olevansa kunnossa. Leikattu ranne on vaivannut yhä edelleen. Olkapäänsä Kimi loukkasi punttien parissa, se kuvautettiin, mutta nyt vaiva on hellittänyt.

McLarenille, Williamsille ja Renaultille Silverstonen valitseminen tämän viikon testipaikaksi meni täysin pieleen. Kun Ferrari ja BAR samaan aikaan pääsivät ajamaan ihanneoloissa Mugellossa, kahden kärkitallin etumatkaa ei ainakaan pystytty kaventamaan.

- Menetimme tällä testijaksolla kaksi tärkeää päivää surkeiden sääolojen vuoksi. Kaiken kaikkiaan tämä oli hyvin turhauttava retki, kun pystyimme kokeilemaan renkaita ja aerodynamiikkaa vain yhtenä päivänä, Renaultin kilpakoordinaattori Pat Symonds summaili.

BAR säikytti taas Ferraria

BAR-Honda jatkoi Ferrarin säikyttelyä Mugellossa. Torstaina japanilaissamurai Takuma Sato ajoi Hondan upouudella kehitysmoottorilla ja tykitti päivän kärkiajan 1.19,150. Se jäi enää neljä kymmenystä Rubens Barrichellon helmikuisesta ennätysajasta.

Hondan uusimmassa voimanlähteessä väitetään olevan tehoa peräti 920 hevosvoimaa, millä määrällä se on ohittanut sekä BMW:n että Ferrarin.

- Auto on yhä parempi ja uusi moottori on mainio. Siitä huolimatta voitosta on vielä turha haaveilla. Tavoitteemme Barcelonassa on sijoissa 2-4, puoli sekuntia tallikaverilleen jäänyt Jenson Button pohdiskeli.

Ferrarin testikuski Luca Badoer koki kauhunhetken Monzan Curva Grandessa. F2004-auto murskaantui ratavalliin rajussa ulosajossa, mutta italialaiskuski selviytyi mustelmilla.

Aika-ajoon taas uudistusesitys

FIA:n puheenjohtaja Max Mosleyn viime perjantaina Imolassa esittämät sääntöehdotukset kohdistuivat vuoteen 2008, mutta nyt väitetään, että Mosleyn tarkoitus on saada osa niistä voimaan jo ensi kaudeksi ja valtaosa vuodeksi 2006.

Ferrari vastustaa erityisesti esitystä, että tallien sallittaisiin ajaa testeta vuoden aikana maksimissaan 15 000 kilometriä. Ferrarin ajaa nykyisin neljä kertaa enemmän ja sillä on kaksi omaa testirataa.

Muuten Ferrari voisi mukautua ehdotuksiin.

Bernie Ecclestone yrittää jälleen muuttaa aika-ajosysteemiä jo saman tien.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Nyt Ecclestone esittää mallia, jossa perjantaina ajetaan yksi aika-ajojakso, mihin jokainen kuljettaja starttaa nopealle kierrokselle paikallaan lähtöruudusta. Sen jälkeen lauantaina käytäisiin kaksi puolen tunnin aika-ajojaksoa lisää. Lähtöruudut määräytyisivät yhteisaikojen perusteella.