Urheilu

Lohdutuspiste päätti pitkän piinan

LK/AFP<br />Tähän on jo vähän kyllästyttykin. Michael Schumacher (vas.) hymyää samppanjasumun keskellä suihkukaverinaan Imolan kilpailun kakkonen Jenson Button.
LK/AFP
Tähän on jo vähän kyllästyttykin. Michael Schumacher (vas.) hymyää samppanjasumun keskellä suihkukaverinaan Imolan kilpailun kakkonen Jenson Button.

HEIKKI KULTA

Menestysnälkäisen Kimi Räikkösen pahin painajaisuni on ohitse. Kilpa-autoilija turtuu, jos ei pääse maaliin.

San Marinon Grand Prix -kisassa kauden neljännellä yrityksellä Räikkönen taisteli viimeisestä lähtöruudusta kahdeksantena ruutulipulle.

Suurta tunnekuohua viimeinen pistesija ei 24-vuotiaalle suomalaiskuljettajalle aiheuttanut. Räikkönen ajaa vain ja ainoastaan kärkitiloista. Irtopisteet eivät häntä innosta.

Ennen Imolan kilpailua McLarenille pisteitä oli ajanut vasta David Coulthard , joka kahdeksas Australiassa ja kuudes Malesiassa.

- Ei se hirveästi merkitse, jos tulee maaliin viimeisillä pistesijoilla. Ei niillä mitään voiteta, Räikkönen ynnäili ennen sunnuntain kilpailua.

Ehkä suomalaiskuljettajan mielipide jäännöspisteestä hieman sentään muuttui matkalla 20. ruudusta kahdeksannelle paikalle.

- Parempi kuin ei mitään. Kai täytyy vähän olla tyytyväinen. Onhan tämä parempi kuin muut GP-viikonloput tähän mennessä, Räikkönen arvioi saavutustaan kisan jälkeen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Sauberin vauhdissa

Räikkönen starttasi kilpailuun uudella moottorilla ja uusilla renkailla tismalleen samalla kahden pysähdyksen taktiikalla kuin rinnaltaan takarivistä lähtenyt Sauberin Giancarlo Fisichella.

Muuten omassa rauhassaan kilpailun ajaneen Räikkösen piti ohittaa Fisichella kärkkyäkseen pistesijaa ja siihen suomalaispilotti venyi lopulta puolivälissä 24. kierroksella.

Ohitus meni tiukaksi, kun Fisichella ei antanut tilaa, mutta väkisin Räikkönen kiri omaa ajolinjaansa entisen tallinsa auton edelle.

McLaren-Mercedes on hyvin kaukana kilpailukyvystä, jota Räikkönen ja koko tiimi edellyttävät autoltaan.

- Ei meidän pitäisi olla ajamassa kilpaa jonkun Sauberin vauhdissa yhdestä MM-pisteestä. Meidän pitäisi olla taistelemassa voitoista.

- Oli tärkeää päästä kisa loppuun. Se on askel positiiviseen suuntaan, mutta olemme vielä kovin kaukana sieltä, missä meidän pitäisi olla, Räikkönen ravisteli.

Uusi moottori Barcelonaan

Ihan äkkiä ei suomalaistähti usko, että McLaren olisi siellä, missä pitäisi - eli kärkikahinoissa.

- Toivottavasti se tapahtuu ennen tämän kauden päättymistä. Mutta ensi vuonna yritetään sitten uudestaan, jos ei kaikkea saada hoidetuksi paremmaksi tämän MM-sarjan aikana, Räikkönen haikaili.

Alkavalla viikolla McLaren saa Silverstonen testeihin Mercedeksen uusimman kehitysversion MO110Q -moottorista. Räikkönen toivoo keskiviikkona ja torstaina pääsevänsä sekä nopeampaan että luotettavampaan autoon.

- Eiköhän seuraava kilpailu Barcelonassa mene kuin muutkin kisat niin, että samat tallit siellä taistelevat taas voitosta, Räikkönen huokaisi.

Kansainvälinen lehdistö kiitteli Räikkösen nousua koko kolonnan takaa pisteille kilpailukykyiseksi esitykseksi.

- Ei ole merkitystä, oliko se kilpailukykyistä vai ei, kun en ajanut niistä sijoista, joista pitäisi, Kimi kuittasi kehut.

Itseluottamus kestää iskut

Entä tekikö keskeytyssuman katkaisu hyvää Räikkösen itseluottamukselle?

- Minun itseluottamukseeni tällä ei ollut minkäänlaista merkitystä, Kimi vakuutti.

Manageri Steve Robertson korosti, että Räikkönen pystyy sysäämään raskaat pettymykset mielestään ihailtavalla tavalla.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

- Kimi on sellainen kuljettaja, joka ei kuljeta työmurheita mukanaan kotiiin. Pettymykset sattuvat aina, mutta hän pääsee niistä nopeasti ylitse ja katsoo jo saman tien seuraavaan kilpailuun.

Elvytys alkoi nollapisteestä

Mercedes koki varsinaisen kiirastulen Bahrainin ja San Marinon kilpailujen välillä, kun kaikkialla irvailtiin Räikkösen moottoria tulimerenä esittäneillä kuvilla.

- Päätimme, että missään tapauksessa sellaisia kuvia ei täsä kilpailusta kerry. Siksi vaihdoimme Kimin moottorin välittömästi, kun oli vähäisinkin pelko sen hajoamisesta, Mercedeksen kilpapäällikkö Norbert Haug paljasti.

- Tämä työ on todella lähtenyt nollilta. Ensimmäinen tehtävä on saavuttaa luotettavuus. Vasta sitten voidaan puhua tulostavoitteista.

Molemmat McLarenit pääsivät maaliin ja Räikkönen avasi pistetilinsä, mutta Haug ei suinkaan takonut riemusta rintaansa.

- En missään tapauksessa ole tyytyväinen. Tämä oli vasta se pohja, joka meillä pitäisi olla aina, jotta autot ajavat kilpailut loppuun asti. Vasta päästyämme muutaman sijan ylemmäs, voimme olla iloisemmalla mielellä.

- On selvä, että vielä jatkossakin me koemme takaiskuja. Teemme nyt askelia eteenpäin. On hyvä, että tiimi sai edes pienen palkkion tekemästään työstä.

Parempi ruutu, parempi tulos

Räikkösen keskeytyspiinan päättyminen oli Haugille mieleen.

- Kimille teki varmasti hyvää päästä viimein maaliin. Haluan nähdä, mitä tapahtuu, kun hän pääsee taas kilpailuun viidennestä tai kuudennesta lähtöruudusta. Ei Kimi silloinkaan varmasti aja voitosta, mutta ainakin paljon tätä paremmista sijoituksista, Haug tuumaili.