Urheilu

Kimi Räikkösen painajainen jatkuu

LK/REUTERS<br />McLarenin ongelmat eivät ota loppuakseen. Lauantaina Kimi Räikkönen seurasi vieressä, mitä mekaanikot löysivät hopeanhohtavasta kilpa-autosta. Räikkönen ei ottanut riskiä aika-ajoissa, vaan McLarenin oikutteleva moottori meni vaihtoon. Räikkönen lähtee tänään radalle ryhmän hänniltä.
LK/REUTERS
McLarenin ongelmat eivät ota loppuakseen. Lauantaina Kimi Räikkönen seurasi vieressä, mitä mekaanikot löysivät hopeanhohtavasta kilpa-autosta. Räikkönen ei ottanut riskiä aika-ajoissa, vaan McLarenin oikutteleva moottori meni vaihtoon. Räikkönen lähtee tänään radalle ryhmän hänniltä.

HEIKKI KULTA

Kimi Räikkönen ei vain joudu keskeyttämään Grand Prix -kisoja, vaan ei pysty enää edes osallistumaan aika-ajoihin.

Kuin synkimpään mustaan aukkoon formula 1 -urallaan syöksynyt McLarenin suomalaistähti voi vain pyöritellä neuvottomana päätään.

Aamulla insinöörit evästivät kuljettajaa, että varotoimena moottori on taas pakko vaihtaa ennen kilpailua.

Uransa rankimpaan ryöpytykseen tällä kaudella joutunut Mercedeksen kilpajohtaja Norbert Haug ei voi kuin kirjata yhä uusia murheita muistioonsa.

Viime viikolla Paul Ricardin testissä löydettiin vika, joka aiheutti moottorin leimahtamisen liekkeihin Bahrainissa

Nyt lauantaiaamun harjoituksiin valmistautunut McLarenin huoltomiehistö Räikkösen autosta vuotokohdan pakosarjan venttiilin kiinnitysrenkaassa.

- Emme halunneet ottaa pienintäkään riskiä. Oli vaarana, että Räikkönen joutuisi taas keskeyttämään. Siksi päätimme vaihtaa moottorin ja uhrata aika-ajon, Haug selvitti.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Syöksylasku loppuu joskus

Räikkösen taistelumoraalia nakerretaan nyt ankarimmalla tavalla.

McLarenin johtaja Ron Dennis luottaa, että suomalaispilotti kestää kuurin ja hyötyy jatkossa rajusta asennekasvatuksesta.

- Tämän urheilun luonteeseen kuuluvat ylä- ja alamäet. Lisäksi tässä urheilussa kuljettajille maksetaan erittäin hyvin. Kimi tietää, että tämän hetken ongelmillamme ei ole mitään tekemistä kuljettajien kanssa.

- Meidän kuljettajamme tuntevat, että heidän on tehtävä parhaansa niistä asemista, missä olemme. Meidän on oltava kärsivällisiä. Palaamme kärkitaistoon nopeammin kuin moni tällä hetkellä uskoo, Dennis kartoitti tilannetta.

Räikkönen starttaa Bahrainin tapaan takarivistä luultavimmin samanlaisella taktiikalla.

Kun moottori vaihdettiin ennen aika-ajoa, tallilla oli mahdollisuus laskea täysin tarvittava bensiinimäärä kahden pysähdyksen strategiaa varten ja vaihtaa autoon täysin tuoreet renkaat.

Lataukseltaan täysin piesty Räikkönen sai vapautuksen lähteä majapaikkaan välittömästi aika-ajon jälkeen. Pakolliselle lehdistötunnille tuli vain tallijohto.

- Eihän minulla ole mitään sanottavaa. Miksi jäädä tänne roikkumaan, Räikkönen perusteli lähtöään.

Tallitiedotteessa Räikkösen kommentti noudatteli tuttuja linjaa.

- Tietysti olen pettynyt joutuessani kokemaan saman kohtalon kahdessa kilpailussa peräkkäin ja starttaamaan takarivistä. En voi sille mitään.

-Kilpailussa yritän parhaani uudella moottorilla ja päättäväisyydellä.

Rinnalleen takariviin Räikkönen saa Giancarlo Fisichellan , joka joutui jättämään aika-ajon väliin kolmosvaihteen jumiuduttua. Sauber ei kuitenkaan joutunut vaihtamaan moottoria ja niin italialainen pääsee yhdeksäänteentoista ruutuun.

Suomalaiskuski sukeltaa syvälle

Vuoden 1982 maailmanmestari Keke Rosberg lohdutteli Räikköstä, että vastaavalla tavalla epäonni on potkinut päähän lähes kaikkia muitakin suomalaisia F1-kuljettajia.

- Kun sukelletaan, niin sukelletaan syvälle. Niin vain joskus käy.

- Kun Niki Lauda ajoi 1985 McLarenilla, hän pääsi maaliin vain kolmessa kilpailussa. Seuraavalla kaudella minä ajoin McLarenilla ja pääsin vain viisi kertaa maaliin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

- Samaan aikaan Alain Prost voitti tallille mestaruuden molempina vuosina, Rosberg muistutti.

Räikkösen tapaus kyllä sai jopa kaiken kokeneen Rosbergin hämmästelemään.

- Onhan tämä kaikkien aikojen masentavin avaus minkään huipputallin kuljettajien joukossa, Keke huokaisi.

Gerhard Berger keskeytti Ferrarilla 11 ensimmäistä kilpailua kaudella 1989.

Tätä epäonnen sarkaa kyntää nyt Räikkönen.

Mitään takeita maaliin pääsemisestä Räikkösellä ei ole uudellakaan moottorilla.

Varmaa on, että ensi viikolla Silverstonen radalla autossa on taas uusia osia ja Kimi Räikkönen on testivuorossa keskiviikkona ja torstaina.